ایلام نو /دکتر محمود محمودی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی عملیات وعده صادق بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل در حق دفاع مشروع اعضای سازمان ملل و بر اساس وعده مقام معظم رهبری در خصوص تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی انجام گرفت  دولت و کابینه نتانیاهو که در شرایط فروپاشی و سقوط قرار دارد […]

ایلام نو /دکتر محمود محمودی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی

ایلام بیدار | نسخه چاپی حضور مردم در انتخابات و تاثیر آن در سیاست های  جهانی/ هجمه ضدانقلاب به شورای نگهبان برای تضعیف انتخابات است

عملیات وعده صادق بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل در حق دفاع مشروع اعضای سازمان ملل و بر اساس وعده مقام معظم رهبری در خصوص تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی انجام گرفت

 دولت و کابینه نتانیاهو که در شرایط فروپاشی و سقوط قرار دارد به منظور افزایش طول عمر سیاسی خود از تاکتیک صدور بحران در شرایط بقا استفاده کرد تا با یک بحران جدید بتواند برای مدتی هرچند اندک خود را از محاکمه مخالفان سیاسی در ارتباط با شکست در عملیات طوفان الاقصی نجات دهد بر همین اساس کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد حمله هوایی قرار داد و هفت نفر از مستشاران نظامی کشور از جمله سردار زاهدی و سردار حاج رحیمی را به شهادت رساندند.

 این عملیات در ابعاد مختلف قابل بررسی است . ۱- بعد حقوقی: بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ سازمان ملل تمام مراکز دیپلماتیک و سفارتخانه ها مصون از تعرض می باشد .همچنین بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۳ نیز مراکز کنسولی و محل زندگی سفیر مصون از تعرض می‌باشد.

با توجه به اینکه رژیم جعلی اسرائیل بدون توجه به رعایت قوانین؛اصول و موارد آمده در حقوق بین المللی جنایت ضد بشری و کنسولی مرتکب شده است؛جمهوری اسلامی ایران بر اساس بند ۵۲ منشور سازمان ملل و با رعایت نکات چهارگانه آن و در قالب دفاع مشروع و به منظور تنبیه متجاوز حملات موشکی و پهبادی خود را انجام داده است .

۲- بعد اطلاعاتی: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از توان اطلاعاتی خود و از طریق سیستم های ماهواره ای، پهباد های اطلاعاتی و شبکه های انسانی و عوامل نفوذی خود در ادوار گذشته تمام مراکز حیاتی ،حساس و مهم و همچنین مراکز نظامی،امنیتی و جاسوسی رژیم جعلی اسرائیل را شناسایی کرده و بخشی های مهمی از مراکز استراتژیک و جاسوسی و نظامی آن را مورد هدف قرار داده است

 از جمله مرکز رادار باند x پیشرفته AN/tpy-2 در صحرای نقب که به عنوان بزرگترین مرکز راداری جاسوسی سری آمریکا محسوب میشود را مورد هدف موشکی قرار داده است که ماموریت آن شناسایی موشک های ایران و ارسال داده های آن به اسرائیل و سامانه تاپ ABm آمریکا و همچنین مسئولیت حفاظت از پایگاه های هوایی نواتیم و راهون و مرکز هسته ای دیمونا دارند. در این مرکز سری تعداد زیادی از افسران ارشد اطلاعاتی و عوامل دیگر به درک واصل گردیدند .

 ۳_بعد نظامی: در عملیات وعده صادق ،پایگاه هوایی نواتیم که یکی از مهمترین پایگاه های هوایی اسرائیل و محل استقرار هواپیما های F35 و هواپیماهای سوخت رسان و ترابری نظامی می باشد مورد هدف با ۱۵ موشک بالستیک قرار گرفت البته بعضی از خبرگزاری ها ۷ موشک را تایید کردند، قرار گرفت بطوری که این پایگاه هوایی فعلا غیر قابل استفاده است. یکی دیگر از پایگاه های هوایی رژیم جعلی اسرائیل که مورد هدف قرار گرفت ،پایگاه هوایی مارون در صحرای نقب است این پایگاه هوایی نیز با تعدادی موشک از نوع شاهد و پهباد قرار گرفته است . مراکز تجمع نیروهای نظامی و زرادخانه ها و همچنین مرکز ساخت موشک و تسلیحات در حومه حیفا نیز مورد هدف قرار گرفته است .

 سامانه های موشکی گند آهنین و فلاخن داوود که همه کارشناسان نظامی اذعان به ناکارآمدی آنها را دارند از جمله دستاوردهای این عملیات است . در این دفاع مشروع کشورهای امریکا،انگلیس،فرانسه،اردن، امارات و عربستان به کمک اسرائیل آمدند اما هرگز نتوانستند مانع از نفوذ موشک ها و پهباد های هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین های اشغالی شوند .

ضمن اینکه محور مقاومت با حضور حزب الله لبنان، حشدالشعبی عراق ،انصارالله یمن هم این عملیات را پشتیبانی کردند . بعد رسانه ای: در فاصله حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تا زمان اجرای عملیات وعده صادق برنده واقعی این جنگ رسانه ای، ایران بود چرا که تمامی شهروندان اسرائیلی در بدترین شرایط قرار گرفته و دستورات نظامی مبنی بر تامین آب و آذوقه و رفتن به پناهگاه مؤید این مهم است و نظامیان هم به وحشت آمده بودند ،بعد از عملیات نیز رژیم جعلی تلاش کرد فضای رسانه ای را با همکاری عوامل داخلی و منطقه ای خود مدیریت کند و با انتشار اخبار جعلی و کلیپ های فیک سعی کرد عملیات را بی اهمیت و بدون خسارات نشان دهد، دیری نپاید که کارشناسان نظامی,اطلاعاتی ،نظامی و سیاسی و حتی شبکه های تلویزیونی رژیم جعلی اسرائیل به شکست گنبد آهنی و فلاخن داوود و خسارات بالای عملیات اذعان نمودند.

 این شکست رسانه ای، اطلاعاتی و نظامی میتواند نتانیاهو و کابینه شکست خورده او را به اقداماتی غیر عقلانی وادار کند .

البته اقدام جمهوری اسلامی صرفا دفاع مشروع بوده است و این موضوع بعد تلافی جویانه آن همچنان برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است و چنانچه اسرائیل بخواهد اقدامات غیر عقلانی را انجام دهد ،ایران نیز با انواعی از موشک ها از جمله عاشورا،شهاب۳,خرمشهر۴ قدر۱۱۰, سجیل،کروزپاوه،خیبر شکن و موشک شاهد و همچنین پهباد ها و بر اساس فرمان امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب تلاویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.

 اگر چه همین عملیات نیز تا کنون دستاورده های زیادی داشته است که بخشی از آن عبارتند از :وحدت بیشتر بین مردم و دولتمردان و جناح های مختلف سیاسی کشور،تقویت احساس غرور ملی و افتخار ملی،تغییر معادله قدرت در منطقه و جهان، عدم اعتماد کشورهای منطقه و فرامنطقه به آمریکا و اروپا،چرا که آمریکا فقط به حمله به بعضی از پهباد ها اکتفا کرد .و نکته پایانی اینکه فروپاشی و اضمحلال اسرائیل سرعت یافته است و بیت المقدس بزودی به فضل الهی آزاد خواهد شد و غزه به آرامش و آسایش خواهد رسید و جمهوری اسلامی ایران همچنان به عنوان ام القرای جهان اسلام خواهد بود . کشورهای منطقه نیز بدانند آمریکا برای آنها دوست و رفیق قابل اعتمادی نخواهد بود همچنانکه رفیق خوبی برای دیگران نبود.

 دکتر محمود محمودی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی