نورالدین رحیمی اظهار داشت: اقدمات خوبی در دولت سیزدهم صورت گرفته است به طوری که ۵ دهک اول جامعه بدون مراجعه به ادارات بیمه سلامت با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی سازمان ثبت احوال به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. رحیمی ادامه داد: بیمه شدگان سالیانه دومیلیون بار به مراکز درمانی دولتی و […]

نورالدین رحیمی اظهار داشت: اقدمات خوبی در دولت سیزدهم صورت گرفته است به طوری که ۵ دهک اول جامعه بدون مراجعه به ادارات بیمه سلامت با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی سازمان ثبت احوال به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

پوشش رایگان پنج دهک اول جامعه / حمایت بیمه سلامت از ۳۴۶ هزار نفر در ایلام

رحیمی ادامه داد: بیمه شدگان سالیانه دومیلیون بار به مراکز درمانی دولتی و خصوصی سطح استان مراجعه می‌کنند وسالیانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان بیمه شدگان به مراکز طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام گفت: حدود ۴۰ هزار نفر بیمه شده در شهرستان دهلران وجود دارد که از این تعداد ۲۶ هزار نفر جمعیت روستائیان و عشایر هستند.

وی افزود: سالیانه حدود ۳۸ میلیارد تومان برای بیمه شدگان این شهرستان هزینه می‌شود که نشان از توجه دولت به بیمه سلامت مردم است.

رحیمی ادامه داد: یکی از خدمات ارزشمند در این دولت تاسیس صندوق بیماران خاص و صعب العلاج است که در گذشته تنها چهار بیماری، تالاسمی، دیالیز، ام اس و بیماری خاص حمایت می‌شدند ولی در حال حاضر ۱۰۷ بیماری خاص، صعب العلاج و نادر تحت حمایت بیمه هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: در سطح استان حدود ۱۱ هزار ۸۰۰ نفر که داری بیماری‌های خاص و صعب العلاج شناسایی شده است که از این میزان یک هزار نفر آنها در شهرستان دهلران است.

وی افزود: در این دولت ۲۷ بسته خدمتی برای بیماران خاص تعریف شده که وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند هزینه آنها رایگان است و در بحث ایجاد صندوق بیماران خاص و صعب العلاج که حمایت‌های ۱۰۰ درصدی در رابطه با این بیماران انجام می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: خدماتی خوبی در بحث فرزندآوری و پوشش ۹۰ درصدی خدمات ناباروری در مراکز دولتی و همچنین پرداخت سهم سازمان در مراکز خصوصی به بیمه شدگان انجام می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام تصریح کرد: پزشک خانواده شهری که در سطح استان عملیاتی شده است و ۱۵ هزار نفر از محلات کم برخوردار در سطح استان تحت بیمه قرار گرفته‌اند وی ادامه داد: همچنین خدمات توانبخشی برای مددجویان بهزیستی و نیز توسط بیمه سلامت انجام می‌شود.

رحیمی گفت: بیمه سلامت به دنبال ارتقای خدمات برای افراد تحت پوشش است به طوری که در استان ۴۵۰ مرکز طرف قرارداد بیمه سلامت استان است و از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان به مراکز دولتی و غیر دولتی طرف قرارداد پرداخت شده است.

پوشش رایگان پنج دهک اول جامعه

ایسنا/ایلام مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام گفت: پنج دهک اول جامعه بدون مراجعه به بیمه سلامت و با استفاده از بانک اطلاعاتی ثبت‌احوال به‌صورت کاملاً رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

«نورالدین رحیمی» در نشست خبری اظهار کرد: از جمعیت ۵۸۰ هزار نفری استان، ۳۴۶ هزار در قالب صندوق‌های کارکنان دولت، عشایر و روستاییان، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و همچنین صندوق بیمه همگانی و بیمه ایرانیان تحت پوشش خدمات بیمه سلامت هستند.

 وی با بیان اینکه تمام افرادی که جزء پنج دهک اول جامعه هستند بدون مراجعه به بیمه سلامت و با استفاده از بانک اطلاعاتی ثبت‌احوال به‌صورت کاملاً رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: دولت حق سرانه پرداخت بیمه این افراد را پرداخت می‌کند.

 مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام ادامه داد: ۷۳ درصد کل افراد بیمه شده در بیمه سلامت استان ایلام یعنی ۲۸۶ هزار نفر به‌صورت رایگان تحت پوشش قرار گرفته‌اند و از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند.

 رحیمی گفت: ۵۱ مرکز روستایی در استان ایلام در بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده شناسایی شده که در این مراکز خدمات آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

 وی پوشش هزینه‌های بیماران خاص را یکی از اقدامات مهم بیمه سلامت عنوان کرد و گفت: ۱۰۷ بیماری خاص مشخص و برای ۲۷ بیماری بسته خدماتی در بیمه سلامت تعریف و تمامی این بیماران در استان نشان‌دار شده‌اند و در مراکز تحت پوشش خدمات‌دهی رایگان دریافت می‌کنند.

 مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از هزینه‌های بیماران صعب‌العلاج در استان پرداخت شده است، تأکید کرد: اگر مرکز رادیوتراپی در استان ایلام وجود داشته باشد، بیمه سلامت ۱۰۰ درصد هزینه بیماران را پرداخت می‌کند، متأسفانه این مرکز در استان وجود ندارد، رسانه‌ها در این زمینه باید مطالبه‌گری کنند.

 رحیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر نسخه‌نویسی الکترونیکی به‌صورت کامل در سطح استان اجرا می‌شود، گفت: استان ایلام در بحث نسخه‌نویسی الکترونیکی جزء استان‌های پیشرو در کشور بوده است.

 وی با بیان اینکه در حوزه بارداری و فرزندآوری نیز خدمات خوبی در بیمه سلامت انجام می‌شود، تصریح کرد: تمام مادران باردار و فرزندان تا پنج سال به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

 مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام تصریح کرد: ۹۰ درصد هزینه‌ی درمانی افرادی که برای درمان ناباروری به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند پرداخت می‌شود.

 رحیمی درباره نحوه کمک به افرادی که برای درمان ناباروری به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند، گفت: هزینه درمانی این افراد نیز برابر تعرفه دولتی پرداخت خواهد شد.

 وی ادامه داد: ۱۵ هزار نفر از حاشیه شهر ایلام، زندانیان به همراه خانواده و افراد مجهول‌الهویه با تأیید بهزیستی به‌صورت کاملاً رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

 مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام تصریح کرد: اتباع بیگانه‌ای که دارای کارت مهاجرت و آسیب‌پذیر هستند، این افراد به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند، مابقی اتباع خارجی نیز می‌توانند با پرداخت سرانه هزینه از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند.

پرداخت سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه درمانی توسط بیمه سلامت ایلام

مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام یادآور شد: ۴۲ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند که ۳۴۰ هزار نفر از آنان را بیمه شدگان ایلامی تشکیل می‌دهند.

رحیمی عنوان کرد: این بیمه در قالب صندوق کارکنان دولت، صندوق بیمه سلامت، صندوق بیمه روستاییان و عشایران و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر  است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمامی افرادی که بیمه ندارند به صورت خودکار جز بیمه شدگان بیمه سلامت قرار گرفتند، بیان کرد: ۵ دهک اول جامعه بدون مراجعه حضوری آنان توسط بانک اطلاعاتی ثبت احوال به صورت کاملا رایگان بیمه شدند. 

رحیمی بیان کرد: دهک های ۶ و ۷ و ۸ نیز با تخفیف ویژه که برای آنان در نظر گرفته شده است، می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. 

مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام اضافه کرد: دهک های ۱۰ نیز با پرداخت سالانه یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت باشند. 

وی اضافه کرد: هم اکنون ۶۷ درصد بیمه شدگان به صورت کاملا رایگان تحت پوشش هستند و دولت سالانه با یارانه پنهان بیمه آنان را پرداخت می کند.

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه در سال های گذشته فقط بیماران دیالیزی، هموفیلی، پیوند کلیه و تالاسمی تحت پوشش بیمه بودند، اظهار کرد: هم اکنون ۱۰۷ بیماری تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند که حدود ۷ هزار و ۸۰۰ نفر نشان‌دار شده‌اند و تعداد ذکر شده در صورت مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند. 

وی در ادامه بیان کرد: بیماران خاص در صورت مراجعه به مراکز خصوصی و یا خرید داروهای مخصوص با تحویل دادن فاکتور به سازمان بیمه سلامت استان تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. 

رحیمی در ادامه به طرح های تحت پوشش بیمه سلامت اشاره و تصریح کرد: حوزه پزشک خانواده و خدمات توانبخشی که برای اولبن بار ۷۰ تعرفه آن پرداخت می شود، حوزه جوانی و زوج های نابارو و کلیه مادران باردار و فرزندانشان که تا ۵ سال بیمه رایگان خواهند شد، طرح پوشش بیمه محله کم برخوردار است که حدود ۱۷ هزار نفر در مناطق حاشیه استان به صورت کاملا رایگان تحت پوشش بیمه هستند.

وی در ادامه گفت: همچنین خدمات روانشناسی که به علت مشکلات آسیب های اجتماعی و خودکشی های متعدد در کشور رخ داده است، وارد بسته های خدمات بیمه سلامت شده است. 

مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام بیان کرد: بیمه سلامت استان سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان در استان هزینه به مراکز درمانی طی قردارد پرداخت می کند.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته بیمه شدگان بیش از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بار، به مراکز درمانی استان مراجعه کردند. 

مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام در ادامه با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت در امر خدمت رسانی حائز رتبه برتر شده است، اضافه کرد: بیمه سلامت استان ایلام با ۷۲ پرسنل به مردم استان خدمات رسانی می‌کند. همچنین با ایجاد اپلیکشین برنامه “سلامت من” خدمات غیر حضوری به مردم استان ارائه می شود. 

رحیمی با اشاره به وظیفه مهم رسانه اضافه کرد: رسانه ها در امر فرهنگ سازی مردم در مصرف دارو نقش بسزایی دارند. هم اکنون اکثر مردم داروهای بلا استفاده و تاریخ مصرف گذشته در منزل نگهداری می کنند که در هزینه دولت نقش مهمی دارد. 

وی اضافه کرد: مصرف دارو و تعداد آزمایش به ترتیب ۴/۱ قلم دارو و ۱۱ آزمایش در هر نسخه است که این میزان در کشور و در مقایس جهانی بیشتر است که این موارد فرهنگ سازی در بین مردم ایلام را می‌طلبد.