ایلام نو حیدر داودی  /خودکشی و دیگرکشی یا بهتر بگوییم همدیگرکشی، برادرکشی و خواهرکشی و همسرکشی، کلاهبردارکشی ، بدهکارکشی، کارفرماکشی، کودک‌کشی، رهگذرکشی و …. این روزها حکایت تلخ ایلام ما شدە است. از دهەی هفتاد خودکشی و خودشوزی زنان؛ قصەی پرغصەی ایلام و ایلامیان و متاسفانه یکی از بارزترین مشخصەهای معرفی ایلام بودە است و […]

ایلام نو حیدر داودی  /خودکشی و دیگرکشی یا بهتر بگوییم همدیگرکشی، برادرکشی و خواهرکشی و همسرکشی، کلاهبردارکشی ، بدهکارکشی، کارفرماکشی، کودک‌کشی، رهگذرکشی و …. این روزها حکایت تلخ ایلام ما شدە است.

از دهەی هفتاد خودکشی و خودشوزی زنان؛ قصەی پرغصەی ایلام و ایلامیان و متاسفانه یکی از بارزترین مشخصەهای معرفی ایلام بودە است و گاە هم تیتر یک معروفترین رسانەها

باید از خودمان در درجەی اول و از مسئولان استانی و کشوری بە عنوان متهم ردیف اول بپرسیم کە چرا بعد از سە دهە خودکشی زنان حالا بە خودکشی جمعی و دیگرکشی جمعی رسیده ایم؟ مقصر کیست؟ آیا اگر چند دستگاە حمایتی استان که فقط دنبال برگزاری جلسه هستند و حتی اطلاع رسانی درست و حسابی هم از وضعیت موجود نمی کنند را تعطیل کنیم و کل اعتبارات و بودجەی جاری آنها که البته چندرغازی هم نیست را بە رفع زمینەهای این پدیدەی شوم اختصاص بدهیم تا مردم خورشان مشکلاتشان را حل کنند، نتیجە بعد از سی سال بهتر نخواهد شد؟

آیا اگر شرکت‌های بزرگ و کارخانەهای سطح استان بەویژە کمک هایی را بە عنوان ادای “مسئولیت اجتماعی” خود بە امر تشکیل صندوق رفع زمینەهای خشونت اختصاص بدهند و دانشجویان و بازنشستگان و فعالان اجتماعی با تشکیل تشکل های مردمی اجتماعی بە پشتوانەی این صندوق وارد عمل شوند و بە اصطلاح (کار مردم توسط مردم) انجام شود نتیجەی بهتری حاصل نمی‌شود؟ البته امید چندانی به شرکت های بزرگ به ویژه در حوزه نفت و‌گاز استان برای این مهم نیست. به قول استاندار محترم خوش بحال تهرانی ها برای پول هایی که مال مردم ایلام است و در حساب های آنها جا خوش کرده است و مدیران نفت و‌گاز تکانی به خودشان نمی دهند تا این پول ها به ایلام برگردد و بخش از آنها برای توسعه استان هزینه شود.

به نظر نگارنده راهکارهای غیردولتی کم نیستند فقط درایت می‌خواهد و همت کارشناسی و توجه مسئولان‌ کشوری و اختصاص اعتبار کلان به جای اعتبارات قطره چکانی کنونی که در حد رفع تکلیف است. این مسالە اگر با شوآف و جلسات غیرموثر اداری حل شدنی بود در طول سە دهەی گذشتە حل می شد و شرط عقل است کە بپذیریم (آزمودە را آزمودن خطاست) باید یک همت استانی با یک عزم کشوری و ملی پشت این کار قرار بگیرد و از توان و تجربەی تشکل های قدر کشوری بهرە برد در آستانەی ورود رییس‌جمهور هستیم و از ایشان یک درخواست بزرگ را داریم (اولویت اول سفر استانی)، رییس‌جمهور محترم تشکیل (کارگروە حل مسالەی رفع خشونت در استان ایلام) را با محوریت تشکل های کشوری و اختصاص اعتبار کلان برای توسعه استان و…. در دستور کار خود قرار بدهند. قطعا اعمال نگاە همەجانبەنگر می‌تواند راهکارهای ایجاد اشتغال های زودبازدە و با زنجیرەی تامین موثر را برای رفع موانع اقتصادی و مالی خانوارها پیش‌بینی بکند و نیز راهکارهای اجتماعی نوین با تکیە بر تجارب موفق ملی را برای استان ایلام و با مشورت کارشناسان و صاحب‌نظران ایلامی و تشکلهای استانی بومی‌سازی کنند.

در هر صورت با فریادی بلند استمداد می‌طلبیم کە : خودکشی ایلام راهکار و عزم ملی می‌طلبد و چە خوشمان بیاید و چە بدمان بیاید در طول سە دهەی گذشتە مدیریت استان در حل این مسالە ناتوان بودە است و باز هم تکرار می‌کنیم کە (آزمودە را آزمودن خطاست) اگر این مهم به درستی به سمع و نظر ریاست محترم جمهوری برسد قطعا ایشان با استفاده از تمام ظرفیت دولت خدمتگزار به کمک استان خواهد آمد.