مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: در ایام اله دهه فجر امسال ۱۲ پروژه سرمایه ای و زیرساختی با اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال در پالایشگاه گاز ایلام افتتاح و کلنگ زنی می شود. به گزارش روابط عمومی؛ روح اله نوریان با اشاره به اینکه از این تعداد ۲ پروژه مورد […]

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: در ایام اله دهه فجر امسال ۱۲ پروژه سرمایه ای و زیرساختی با اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال در پالایشگاه گاز ایلام افتتاح و کلنگ زنی می شود.

انجام ۱۳ پروژه اصلاح و توسعه در پالایشگاه گاز ایلام

به گزارش روابط عمومی؛ روح اله نوریان با اشاره به اینکه از این تعداد ۲ پروژه مورد بهره برداری و عملیات اجرایی و ۱۰ پروژه نیز با مراسم کلنگ زنی آغاز می شود، افزود: ۲ پروژه احداث مرکز کنترل داده صنعتی و نیز بهینه سازی سیستم کنترل و سوخت دیگ های بخار فشار پائین با صرف هزینه بیش از ۱۸۲ میلیارد ریال به بهره برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه برای آغاز عملیات اجرایی  تعداد ۱۰ پروژه دیگر اعتباری بالغ بر ۶ هزارو ۶۸۵ میلیارد ریال تامین شده است، اظهار داشت: این پروژه ها شامل بازیابی گازهای ارسالی به مشعل، ساخت و نصب مخزن تحت فشار فرایندی گاز ترش، ساخت کلدباکس، ارتقاء سیستم کنترل کمپرسورهای تقویت فشار گاز، بروزرسانی سیستم قطع اضطراری، اصلاح و بهینه سازی تجهیزات پست ۶۳ کیلوات، طراحی، ساخت و نصب یک دستگاه بویلر بازیاب حرارتی، ساخت و نصب و راه‌اندازی یکدستگاه کمپرسور هوا، طراحی ، خرید تجهیزات، اجرا ، نصب و راه اندازی سیستم اعلان و اطفا حریق مخازن و بازسازی و راه اندازی کمپرسور رفت و برگشت گاز ترش هستند.

نوریان با اشاره به اینکه برای اجرای پروژه  احداث مرکز کنترل داده صنعتی و نیز بهینه سازی سیستم کنترل و سوخت دیگ های بخار فشار پائین مبلغ ۱۸۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه ها ضمن ایجاد شرایط ایمن برای سیستم های کنترل مرکزی پالایشگاه، پایداری تولید در بخش تولید بخار فشار پایین واحد های یوتیلیتی نیز حاصل خواهد گردید.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: با ساخت مخزن تحت فشار در مسیر ورود گاز ترش به واحد شیرین سازی، امکان جایگزینی مخزن فعلی در کوتاهترین زمان امکان پذیر گشته و تاب آوری واحدهای شیرین سازی آمین در مقابله با خوردگی های شیمیایی افزایش خواهد یافت.

نوریان با اشاره به ساخت کلدباکس با استفاده از توان شرکت های سازنده داخلی، افزود: حفظ پایداری تولید و تداوم ارسال محصولات به پتروشیمی ایلام و استفاده از مبدل بعنوان تجهیز یدکی کلدباکس فعلی از اهداف این پروژه می باشد.

وی اظهار داشت: پروژه ارتقاء سیستم کنترل کمپرسورهای تقویت فشار گاز برای اطمینان یابی از پایداری تولید در بحث ارسال گاز به خط سراسری و پروژه بروزرسانی سیستم قطع اضطراری برای بالا بردن سطح اطمینان از عملکرد مناسب این سیستم ها و محافظت از سایت در مواقع خطر بوده، همچنین در پروژه اصلاح و بهینه سازی تجهیزات پست ۶۳ کیلوات بالابردن شاخص قابلیت اطمینان و کاهش توقفات در بخش برق ورودی به پالایشگاه قابل دستیابی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: پروژه طراحی، ساخت و نصب بویلر بازیاب حرارتی برای استفاده بهینه از حرارت خروجی از دودکش های توربین های گازی واحد نیروگاه و تولید بخار و عدم تلف شدن این حرارت تولیدی در خروجی این توربین ها در دست اقدام قرار گرفته است.

نوریان تأکید کرد: با ساخت یک دستگاه کمپرسور هوا ضمن افزایش توان تولید هوای مصرفی مورد نیاز فرآیند تولید در تجهیزات یوتیلیتی و ابزار دقیق ،قابلیت اطمینان واحد تولید هوای پالایشگاه نیز افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: پروژه طراحی، خرید تجهیزات، اجرا، نصب و راه اندازی سیستم اعلان و اطفا حریق مخازن برای بالابردن توان تجهیزات و واحد های آتش نشانی و مقابله با مخاطرات احتمالی و مدیریت بحران در مواقع بروز حادثه و دفع خطر با کمترین هزینه ممکن می باشد.

نوریان تأکید کرد: با بازسازی و راه اندازی کمپرسور رفت و برگشت گازی در واحد های تثبیت از ارسال گاز ترش به میزان ۱۵۰ هزار مترمکعب در روز به مشعل جلوگیری بعمل آمده و در این راستا پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل با سرمایه گذاری یک شرکت توانمند داخلی برای ایجاد زیرساخت مناسب ضمن عقد قرارداد بر مبنای شیوه نامه ابلاغی شرکت ملی گاز به صفر رسیدن گازهای ارسالی به مشعل بیش از پیش در دسترس قرار خواهد گرفت و چشم انداز شرکت دستیابی به صنعت سبز می باشد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۳ درصد کالاهای مورد نیاز این پالایشگاه از تولیدکنندگان داخلی تامین شده است،تصریح کرد:.برای شناسایی و بهره مند سازی از شرکت های داخلی با اعلام فراخوان در برخی از زمینه های مورد نیاز در این پالایشگاه و بازدید از توانایی آن شرکت ها در جلسه های خودکفایی، صلاحیت آنها در خرید ها استفاده شده که این امر علاوه بر حمایت از تولید داخل، صرفه جویی قابل توجه ارزی برای این پالایشگاه به همراه داشته است.

نوریان با اشاره به اینکه در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و در جهت رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی، مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته و با همکاری واحدهای عملیات، مهندسی و دیگر واحدهای ذیربط تلاش شد که خرید کالای داخلی در اولویت قرار گیرد،تاکید کرد: در این مدت بیش از ۱۴۰ قلم کالا از شرکت های دانش بنیان خریداری شده که ارزش کالاهای خریداری شده به مبلغ ۴۰۳ میلیارد ریال بوده است.

وی از شناسایی بیش از  ۶۸ شرکت های تولید کننده توانمند داخلی توسط این واحد صنعتی خبر داد و تصریح کرد: حمایت و همراهی با شرکت های دانش بنیان موجب سرعت بخشیدن در بهبود کسب و کار داخلی و عدم وابستگی به خرید کالاهای خارجی بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام به تعمیرات اساسی امسال به منظور پایداری تولید اشاره کرد و گفت: در تعمیرات اساسی امسال بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ تجهیز شامل ۵۰ تجهیز ثابت، ۴۷ مورد تجهیز دوار، بیش از ۱۸۰ مورد شیرآلات، بیش از ۴۴۰ تجهیز ابزار‌دقیقی، بیش از یکهزارو ۳۰۰ تجهیز برقی، ۲۰۰ مورد تجهیزات انواع استرینرها، لول گیج ها، ولوهای زیر ۲ اینچ و غیره و همچنین یکهزارو ۱۰۰ اینچ ‌قطر برشکاری و جوشکاری برای تعمیر خطوط و تجهیزات با صرف بیش از ۴۹ هزار نفرساعت اجرایی و طی مدت ۲۵ روز مورد بازرسی، نوسازی، تعمیر و یا تنظیم قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: پالایشگاه گاز ايلام با نگاه به تحولات بين‌المللي و سياست‌هاي اقتصادي در عرصه ملي سعي كرده است تا با برنامه‌ريزي مناسب و گام نهادن در اين مسير توانمندي‌ها و شايستگي‌هاي لازم را در ابعاد گوناگون به منظور آمادگي بيشتر جهت روبرو شدن با تحولات و تغييرات محيط كلان خود ايجاد كند.

نوریان با اشاره به اینکه پالایشگاه گاز ایلام اقدامات و پروژه های خود را با رویکرد توسعه پایدار و در مسیر تعالی سازمانی تعریف می کند، افزود: با اجرای پروژه بازیابی گازهای مشعل، به میزان ۱۵۰ هزار متر مكعب در روز از گازهای ارسالی به مشعل کاهش خواهد یافت.

نوریان با اشاره به اینکه این شرکت در مسیر مشعل سوزی صفر حرکت می کند،تصریح کرد: پروژه “طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی یک دستگاه بویلر بازیاب حرارتی ر روی توربین های گازی جهت کاهش انتشار دی اکسیدکربن و گاز طبیعی در سال در حال برون سپاری است.

وی از انعقاد قرار داد طراحي و استقرار شبيه ساز مديريت انرژي در این پالایشگاه در شش ماهه نخست امسال خبر داد و تصریح کرد: پروژه طراحي و استقرار شبيه ساز مديريت انرژي این شرکت از خرداد ماه سال جاری شروع به کار نموده است .

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام به اهداف پیش بینی شده برای این پروژه اشاره و تاکیدکرد: كاهش مصرف انرژي، بهينه‏ سازي شبكه توزيع انرژي ، كاهش مصرف آب مقطر، كاهش توليد آلاينده‏هاي زيست‏ محيطي، بهينه‏ سازي توليد و مصرف بخار، كاهش هزينه‏ ها، كاهش خطاي انساني و افزايش بهره‏ وري و راندمان واحدها از مهم ترین اهداف این پروژه بوده است .

نوریان از پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه تحلیل، پایش و بهبود فرآیندهای کلیدی کسب و کار در این شرکت در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در راستای انجام پروژه تحلیل، پایش و بهبود فرآیندهای کلیدی کسب و کار، این پروژه در سه بخش بازنگری روش و تعیین فرآيندهای كلیدی شركت، مطالعه سطح بلوغ فرآیندها و ريشه يابي علل بروز عارضه در فرآيندهاي کسب وکار و رفع آن با يادگيري از رویکرد تحلیل ریشه ای خطا تاکنون۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

وی با بیان اینکه این پروژه با توجه به نقشه راه ترسیم شده، تمرکز خود را بر تعریف اقدامات بهبود به منظور ارتقاء سطح بلوغ مدیریت فرآیندهای سازمان و تقویت دو مولفه اندازه گیری عملکرد فرآیندها و شناسایی فرصت های بهبود معطوف خواهد کرد، گفت: واحد تحلیل سیستم ها با همکاری واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مکانیزاسیون فرآیند “مدیریت فرآیندها ” در بستر BPMS را در دستور کار خود قرار داده است .

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از رشد تولید محصولات پنجگانه این شرکت در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: از ابتدای شروع به کار دولت گاز طبیعی با رشد ۱۲ درصدی، گاز اتان با رشد ۶۲ درصدی، گاز مایع خام با رشد ۳۷ درصدی، گوگرد با رشد ۶ درصدی و میعانات گاز تولید شده است.

نوریان با بیان اینکه پالایشگاه گاز ایلام با تکیه بر دانش بومی و متخصصان داخلی موفق به افزایش تولید در طول دو سال گذشته شده است، افزود: حجم تولید گاز طبیعی درهمین دوره ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در تولید گاز اتان ارسالی به صنایع پایین‌دستی افزایش ۶۲ درصدی در طول دو سال داشته است، اظهار داشت: این افزایش متأثر از بهبود قابلیت اطمینان این پالایشگاه و استمرار در ارسال خوراک به مجتمع پتروشیمی ایلام بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه این مجموعه در تولید محصول گاز مایع نیز رشد ۳۷ درصدی تجربه کرده و در تولید گوگرد نیز شاهد افزایش ۶ درصدی بوده است، تصریح کرد: افزایش محصولات تولیدی برای تکیه به خودکفایی و تحقق اهداف نامگذاری در طول دو سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های کلان پالایشگاه برای افزایش بهره ‌وری، بهینه‌سازی و پایداری تولید اظهار کرد: طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با هدف کاهش رو به صفر آنها، پروژه رفع مشکلات دمایی واحدهای شیرین‌سازی گاز، پروژه احداث تصفیه‌خانه روی آب مصرفی سد گلال و احداث بویلر بازیافت حرارتی برای استفاده از گازهای گرم خروجی دودکش توربین‌های گازی از مهم‌ترین طرح‌های در حال اجرای این پالایشگاه گازی است.