جمعی از اصحاب رسانه در تور یک روزه از طرح ها و پروژه های آبخیزداری، نهالکاری و نهالستان مهران و ایوان بازدید نمودند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در جریان این بازدید از اجرای 10 هزار هکتار جنگل‌کاری در استان طی سال جاری خبر داد

غرب آنلاین / دکتر احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان در این بازدید اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی را یکی از مهمترین فعالیت های اداره کل منابع طبیعی استان دانست و اظهار کرد: اعتبار این پروژه ها از محل صندوق توسعه ملی تأمین می شود.

ایشان با بیان اینکه تا پایان بهمن‌ماه کار جنگل‌کاری در استان به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: کل اعتبارات جنگل‌کاری استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال جاری بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان بوده‌است.

وی تصریح کرد: سهم شهرستان مهران دو هزار هکتار بوده که این میزان به سه هزار و ۸۰۰ هکتار و سهم شهرستان دهلران از دو هزار هکتار به چهار هزار هکتار افزایش یافته‌است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام افزود: برای هر هکتار جنگل‌کاری، چهار میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود که این میزان اعتبار با در نظر گرفتن بذرگیری، انتخاب گونه‌های برتر، بذر خالص و سایر نهادهای نهال و کاشت نهال، مراقبت و نگهداری، انتقال و غیره است.

احمدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان ایلام برای هر هکتار جنگل‌کاری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود و همین امر سبب شده که نسبت به سایر استان‌های کشور کار بیشتری انجام دهیم.

به گفته وی، خوشبختانه ۱۰ نهالستان در سطح استان فعال است که با تلاش کمیته کارشناسی که در سطح استان وجود دارد، فرآیند تولید و پرورش نهال استاندارد در گونه‌های جنگلی زاگرس، خلیج فارسی و عمانی تولید می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام یادآوری کرد: تا سال ۹۶ سالانه ۶ میلیون نهال در نهالستان‌های استان تولید شده، اما با تلاش و جدیت همکاران استان و شهرستان‌ها این سطح در سال ۹۸ با توسعه نهالستان‌ها به ۱۲ میلیون نهال در سال رسیده‌است.

ایشان با اشاره به اینکه بیش از ۶۵ گونه اصله نهال در نهالستان‌های استان تولید می‌شود، ادامه داد: خوشبختانه یک تیم کاری منسجم در مقاطع دکترا و فوق لیسانس در حوزه و تخصص‌های جنگل‌داری، جنگل شناسی، علوم جنگل، آبخیزداری، آبخوان‌داری، علوم محیط زیست و علوم فنی مهندسی سال‌ها است روی موضوعات مختلف کار می‌کنند و با طرح نظرات در کمیته‌های فنی اداره کل مورد بحث قرار می‌گیرند، چنانکه با همکاری سازمان جنگل‌های کشور، سازگاری و عملیات با شرایط اقلیمی، خاک، شیب بارش و غیره در استان توسعه جنگل‌کاری در استان اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۰ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در استان ایلام انجام‌گرفته، اذعان کرد: اجرای این میزان جنگل دست‌کاشت در کشور یک رکورد بوده و تاکنون هیچ استانی در کشور این میزان جنگل با کمترین هزینه ایجاد نکرده چنانکه استان ایلام به‌عنوان یک الگو در کشور معرفی شده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام عنوان کرد: برای سال آینده ۳۰ هزار هکتار پیش‌بینی شده و این میزان جنگل‌کاری در راستای مقابله با بیابان‌زایی و کاهش پیامدهای ناشی از گرد‌وغبار در استان با توجه همجواری و مرز ۴۳۰ کیلومتری با کشور عراق است.

وی گفت: برای این میزان جنگل‌کاری اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان نیاز بوده و از الآن سازوکار و فرآیندهای لازم در راستای اجرایی شدن این طرح در استان مهیا شده‌است

 

  • منبع خبر : روابط عمومی منابع طبیعی و ابخیزداری ایلام