ایلام نو / نماینده ولی فقیه در استان  و امام جمعه ایلام در خطبه های نماز جمعه روز گذشته فرمودند : شادی حق مردم است/حساب شادی مردم از عوامل دشمن جداست/کرد ایلامی غیرت دارد… این سخنان سنجیدە نمایندە ولی‌فقیە و امام جمعە مردمی ایلام قابل تامل و تقدیر است. ایشان همانند همیشە حق را بە […]

ایلام نو / نماینده ولی فقیه در استان  و امام جمعه ایلام در خطبه های نماز جمعه روز گذشته فرمودند : شادی حق مردم است/حساب شادی مردم از عوامل دشمن جداست/کرد ایلامی غیرت دارد…

این سخنان سنجیدە نمایندە ولی‌فقیە و امام جمعە مردمی ایلام قابل تامل و تقدیر است. ایشان همانند همیشە حق را بە مردم دادند چون بە این فرمایش امام راحل (رە) و تاکید رهبری معظم انقلاب عمیقا باور دارند کە (مردم ولی‌نعمتان نظامند و جمهوری اسلامی نظامی مردمی است.) خاصە در سال جاری کە از سوی معظم‌لە حتی جهش تولید نیز مشروط بە مشارکت مردم شدە است و بس.

شفقتی پدرانە کە اعمال آن از جایگاە نمایندگی ولی‌فقیە انتظار می‌رفت. حساب مردم از نامردمان جداست هم در فرمایشات دکتر کریمی‌تبار و هم در تاکیدات سردار شاکرمی فرماندە سپاە ایلام، بە سواستفادە تعدادی ورشکستە سیاسی و ضد انقلاب کە سعی داشتند تا این شادی عمومی را منحرف و عقدەگشابی بکنند اشارە شدە است.

این افراد شامل دو گروە بودند: -کسانی کە دنبال ترویج رقص مختلط و برداشتن حصار محرم و نامحرم، بودند تا بدعتی در شادی عمومی و خانوادگی پدید آوردند. همان کسانی کە در ادامە تبلیغات چندین سالە ترویج بی‌حجابی و بدحجابی، توسط کورد باغیرت ایلامی (بە تعبیر دکتر کریمی‌تبار) ناکام و ورشکستە شدند. و البتە کە بە فرمایش پدرانە رهبر فرزانە انقلاب، حساب شل‌حجابان کە باز هم بخشی از این جامعەی اسلامی‌اند از آن ورشکستگان جداست.

-دستە دوم آنانی بودند کە هیچ حرمتی برای واژەی کورد قایل نیستند. آنان از کورد فقط استفادە ابزاری می‌کنند. چرا؟ برای اینکە سرخوردگی و انزوای سیاسی خود و عدم پیدا کردن عقبەی اجتماعی را با استفادە ابزاری از شادی و رقص بە عنوان یک عنصر فرهنگی کوردی، جبران کنند و چنین وانمود کنند کە توان جمع کردن دهها هزار نفر را بدون امکانات و علیرغم داشتن محدودیت دارند.

حال آنکە حضور مردم خودجوش بودە و دعوت‌کنندە هم برای مردم مهم نبودە است. پوشیدن لباس چریکی اعضای حزب منحلەی کوملە و پژاک و پ.ک.ک و … توسط عده ای انگشت شمار بە جای پوشیدن لباس کوردی ایلامی و حتی بە فرمایش دکتر کریمی‌تبار، بە جای پوشیدن لباس کوردی کوردستانی، چە دلیلی دیگری داشتە جز اینکە آن ورشکستگان سیاسی تمام هم و غمشان ان بود در کنار مردمان شادی‌کنندەی بی‌خبر از همەجا و همەچیز، عکس یادگاری بکیرند تا بە خیال خام خود، وجهەی نداشتەی خود را جبران کنند.

امید است کە مسئولین مربوطه ضمن نظارت بیشتر بر چنین مراسماتی خود مقدمات شادی حلال را با برنامەریزی درست و اجرای درست فراهم کنند. و مهمتر از مسئولین مردم بە عنوان کسانی کە می‌توانند موثرتر و مهمتر از مسئولین نقش‌آفرینی کنند و همانگونە کە رهبری معظم انقلاب در شعار امسال بە عنوان کلیدواژە بر (مشارکت مردم) تاکید فرمودند، می‌توانند بیشتر میدانداری کنند.

حال کە دشمن میدان نبرد را عوض کردە بە فرمایش سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی، این میدان باز هم (مرد میدان) می‌خواهد مردانی از جنس خود مردم همانگونە کە فرماندە سپاە امیرالمومنین ایلام تاکید داشتند: (بنده از بزرگان و همه کسانی که نقش آفرین هستند و تاثیرگذار و نفوذ کلام دارند و می توانند این محیط را مدیریت کنند می خواهم که حواسمان را باید جمع کنیم که دیگران و لاشخورها نیایند و صحنه گردانی نکنند) لازم است بدون تنش برای نشاط‌افزایی و شادی حلال مبتنی بر فرهنگ اصیل ایلامیان برنامەریزی کنند تا جاذبە سواستفادە از شادی و سواستفادە از عناصر فرهنگی اصیل منطقەای دستمایەی کسب منزلت اجتماعی و مرجعیت برای ورشستگان سیاسی نشود.

انشاا… مردم و مسئولین با همراهی و همدلی و همگامی زمینەی حضور سالم ایلامیان را در تمامی عرصەها از جملە اینگونە مراسمات دیرپا کە نشانەی ایرانیت و هویت ایرانی ایلامیان و کورد ایلامی است فراهم آورند و راە را بر سواستفادەی نااهلان و نامحرمان ببندند و شادی مردم را بە کام مردم و بە کام جامعە تلخ نکنند.

  • نویسنده : حیدر داودی
  • منبع خبر : ایلام نو