ایلام نو حیدر داودی / تقریبا از برنامەی چهارم، پنجم توسعە بود کە زمزمەی تغییر محور توسعەی استان از “کشاورزی و دامپروری” بە “نفت و گاز”، بە درستی رقم خورد. این تغییر محور، بر اساس مطالبەی جدی مردمی طرح شد اما در شور و هیجان احداث راە کربلا و بەویژە التهابات ناشی از دوران سازندگی […]

ایلام نو حیدر داودی / تقریبا از برنامەی چهارم، پنجم توسعە بود کە زمزمەی تغییر محور توسعەی استان از “کشاورزی و دامپروری” بە “نفت و گاز”، بە درستی رقم خورد.

این تغییر محور، بر اساس مطالبەی جدی مردمی طرح شد اما در شور و هیجان احداث راە کربلا و بەویژە التهابات ناشی از دوران سازندگی و پس از آن بە نحوی گم و گور شد کە عملا بە عنوان یک راهبرد بدون برنامەی اقدام ابتر ماند.

انتظار می‌رود کە “دولت مردمی” آقای رییسی، معطوف بە دو رویکرد اساسی خود،  “مردمی‌سازی دولت و اقتصاد” و نیز “عدالت محوری”،  در ایلام عمل نماید بەویژە با وجود بهرام نیا استاندار نفتی ایلام   کە بە دلیل حضور دوبارە در استان اهمیت این مهم را دریافتە و سعی در توسعەی همەجانبە و بی‌سابقەی صنعت نفت و گاز در استان را دارد.

استاندار ایلام کە خود بە دلیل اینکە دانش‌آموختەی برنامەریزی است، و تجربه حضور در مجلس را دارد  و  همچنین  تجربه حضور در وزارت نفت و ساز و کارهای آن سعی نمودە تا درک صحیح و همەجانبەنگری از موضوع برنامەریزی برای توسعەی همەجانبە و پایدار را در استان جا بیاندازد ان هم با محوریت نفت و‌گاز.

امید است کە  استاندار ایلام  با طرح ایدەی “نفت و گاز  پارس غربی ” کە در حقیقت می‌بایست همتراز با “پارس جنوبی” در غرب کشور فعالیت نماید، مرکزیت استان ایلام را در حوزەی نفت و گاز زاگرس میانی، بە تثبیت برساند.

تعریف “مگاپروژەها” یا همان “ابرپروژەها”، بە عنوان پروژەهای محرک توسعە می‌توانند استان ایلام را از حاشیە بە متن آورند و با توجە بە مرزی بودن زمینەی تعریف پروژەهای مکمل همدیگر و ارزآور را در دو سوی مرز کە دارای پیوستگی فرهنگی و اجتماعی خاص و تاریخی می‌باشند فراهم نماید.

مطالبه مردم و رسانه های استان پیگیری و مطرح شدن ایلام به عنوان مرکز نفت و گاز پارس غربی است وجود ۱۱ درصد گاز و ۶ درصد نفت کشور در ایلام و اکتشافات جدیدی که در حال انجام است پتانسیل خوبی برای توسعه استان بر اساس نفت و‌گاز  است./غرب آنلاین