سهم اعتبارت ایلام با نیازهای عشایر همخوانی ندارد فرشاد یاسمی در گردهمایی مدیران طرح و برنامه ادارات کل امور عشایر سراسر کشور که در سال جلسات هتل زاگرس شهر ایلام برگزار شد، اظهار داشت: مساحت استان ایلام با ۲٠ هزار کیلومتر و جمعیت ۵۸٠ هزار نفر با وسعت مرتع یک میلیون و ۱۶۴ هکتار می […]

سهم اعتبارت ایلام با نیازهای عشایر همخوانی ندارد

فرشاد یاسمی در گردهمایی مدیران طرح و برنامه ادارات کل امور عشایر سراسر کشور که در سال جلسات هتل زاگرس شهر ایلام برگزار شد، اظهار داشت: مساحت استان ایلام با ۲٠ هزار کیلومتر و جمعیت ۵۸٠ هزار نفر با وسعت مرتع یک میلیون و ۱۶۴ هکتار می باشد که ۶۷٠ هزار در اختیار عشایر است.

سهم اعتبارت ایلام با نیازهای عشایر همخوانی ندارد

وی افزود: عشایر استان ۶۵ درصد دام سبک ایلام یعنی ۱.۴ میلیون واحد دامی را اداره می کند و این قشر از جامعه بیش از ۲٠ درصد محصولات پروتئینی وابسته به دام را تولید می کند.

مدیرکل امور عشایر ایلام اضافه کرد: طبق سرشماری سال ۱۴٠٠ جمعیت عشایر استان ۶٠ هزار نفر در قالب ده هزار و ۶۵۴ خانوار است. همچنین ایلام محل استقرار ییلاقی۱۲ ایل و ۳۲ طایفه مستقل و استقرار ۲۱ ایل و ۳۶ طایفه مستقل در دوره قشلاقی بوده است.

یاسمی ادامه داد: سهم اعتبارات استانی عشایر در سال گذشته ۱۵٠ میلیارد تومان است. همچنین میزان تحقق ۳۹/۴۳ میلیارد تومان معادل ۲۶ درصد تحقق پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: هزینه سرانه برای ارائه خدمت به عشایر استان ۳٠ میلیون تومان است اما در این خصوص سرانه اختصاص یافته ۶/۵ میلیون تومان است.

مدیر کل امور عشایر ایلام ادامه داد: در مجموعه از سال ۹۹ تا سال گذشته، از محل اعتبارات( بند ب ماده ۵۲)مبلغ ۳۵٠ هزار میلیارد ریال و از محل اعتبارات (ماده ۱٠ و ۱۲) مبلغ ۶۳ میلیارد هزار ریال پرداخت شده است.

وی بیان داشت: کمبود اعتبارات عمرانی با توجه به اسناد ملی خزانه، کمبود ماشین آلات آبرسانی و راهسازی، کمبود نیروی انسانی، گران بودن اغلب نهاده های دامی و کمبود نقدیندگی عشایر و خرید تضمینی دام و صدور مجوز دام با توجه به نزدیک بودن به کشورهای عربی از جمله مشکلات عشایر استان است که نیازمند توجه ویژه می باشد.

یاسمی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات بحران، یکی از چالش های مناطق عشایری است، افزود: میزان اعتبار اخصیص داده شده برخی از مشکلات عشایر استان در حوزه آب، راه ها، سلامت و آموزش و تامین نهاده ها را حل نمی کند و نیاز است این مهم در تدوین بودجه ۱۴٠۲ دیده شود.

مدیر کل امور عشایر ایلام در پایان یادآور شد: از جمله مشکلات بودجه ای این اداره کل در استان، عدم همخوانی فصل بودجه ریزی(کشاورزی)، پایین بودن سرانه پرداختی به همکاران، عدم ابلاغ به موقع اعتبارات و عدم تطابق اعتبارات اختصاص یافته با اعتبار مورد نیاز است.

وزارت جهادکشاورری دولت شهر است

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این همایش گفت: وزارت جهادکشاورزی دولت شهر است و اداراتی همچون امور عشایر، تعاون روستایی، دامپزشکی زیر مجموعه آن است.

حجت الاسلام عباسعلی بازیار در ادامه به وظایف کمیته روستایی و عشایر استان اشاره کرد و افزود: طی سنوات گذشته با کمک اداره کل آموزش و پرورش ایلام مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان جهت برگزاری جشن های دهه فجر در روستاهای استان پرداخت و برنامه های فرهنگی به خوبی اجرایی شد.

وی ادامه داد: ایلام به عنوان پایتخت خادمین ابا عبدالله الحسین (ع) نقش مهمی در کشور ایفا می کند و دستگاههای تابعه جهاد کشاورری در ایام اربعین با امکانات محدود به زائران اربعین خدماترسانی خوبی ارائه کرده است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در پایان بیان داشت: متاسفانه در ایام اربعین محلی  از سوی وزارت جهادکشاورزی برای اسکان مهمانان این وزارت و استان در مرز مهران وجود ندارد که نیاز است این مهم در سال جاری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

لازم به ذکر است؛ گردهمایی مدیران طرح و برنامه ادارات کل امور عشایر سراسر کشور به مدت دو روز میزبانی استان ایلام در حال برگزاری است.