ایلام نو ( غرب آنلاین ) مديرکل ثبت اسناد و املاک ايلام با تبريک ايام فرخنده ۲۲ بهمن گفت: ۱۲بهمن سال ۵۷ روز ورود تاريخي امام راحل به کشور بعد از ۱۵سال دوري و تبعيد يک روز تاريخي در کشور ما محسوب مي‌شود و اين بازگشت مقدمه‌اي براي حرکت بي‌سابقه مردم و به ثمر رسيدن […]

ایلام نو ( غرب آنلاین )

مديرکل ثبت اسناد و املاک ايلام با تبريک ايام فرخنده ۲۲ بهمن گفت: ۱۲بهمن سال ۵۷ روز ورود تاريخي امام راحل به کشور بعد از ۱۵سال دوري و تبعيد يک روز تاريخي در کشور ما محسوب مي‌شود و اين بازگشت مقدمه‌اي براي حرکت بي‌سابقه مردم و به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي بود که در قرون اخير بي‌سابقه بوده است.

ثبت اسناد استان ایلام رتبه برتر کشور را کسب کرد

حميد حيدريان افزود: پيروزي انقلاب اسلامي از بزرگترين افتخارات ملت مسلمان ايران است، اين انقلاب تجلي شکوهمند حماسه‌اي است که در ۲۲ بهمن، روز پيروزي حق بر باطل و روز رهايي ملت بزرگ ايران، اسلام تولدي دوباره يافت و انديشه معنوي و پاکي که از طريق انقلاب در قلب تاريخ رسوخ کرد.

وي در ادامه گفت: امروزه در عرصه بين‌المللي نيز در سايه پيروي از رهنمودهاي امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي و اتحاد و همدلي مردم و مسئولان و تلاش‌هاي دستگاههاي ديپلماسي كشور و رياست محترم جمهور پيام انقلاب اسلامي، مرزها را درنورديده است و در واقع  تهديدها به فرصتي براي بالندگي كشور تبديل شده است.

وي به بهره برداري ساختمان ثبت اسناد و املاک ناحيه ۲ ايلام از طريق ويديو کنفرانس اشاره و اظهار داشت: اين ساختمان در ۶ طبقه با زيربناي ۲ هزار و ۷۶۰ متر مربع، اموراتي نظير اجراي مفاد رسمي و ثبت شرکت‌ها در آن انجام مي‌شود.

وي افزود: فاز نخست اين ساختمان سال ۹۴ آغاز شد که به علت عدم تخصيص اعتبار تا سال ۱۳۹۸ تعطيل و سپس با تزريق اعتبار مجدد باقيمانده پروژه به مناقصه گذاشته شد و براي احداث اداره ثبت اسناد و املاک ناحيه ۲ شهر ايلام از محل اعتبارات استاني، منابع خاص سازمان و سفر رييس قوه قضاييه ۱۱۱ ميليارد ريال هزينه شده است.

مديرکل ثبت اسناد ايلام با قدرداني از دستگاه قضا و تمامي مسوولاني که در افتتاح اين ساختمان نقش داشتند، گفت: خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک بسيار متنوع و حجم کاري آن بسيار بالاست که اين مهم اهميت کار خدمات‌رساني به مردم را دو چندان مي‌کند و با توجه به اقدامات انجام شده طي سالهاي اخير در اين سازمان، الکترونيکي شدن خدمات ثبتي و اجراي طرح کاداستر از افتخارات اداره ثبت اسناد و املاک است.

وي اضافه کرد: ۲ شهرستان چوار و هليلان نيازمند اداره ثبت اسناد و املاک هستند که اميدواريم با مساعدت رييس سازمان اسناد و املاک کشور اين مهم به سرانجام برسد و همچنين ساختمان ثبت اسناد و املاک شهرستان سيروان با پيشرفت فيزيکي ۶۰ درصد در دست احداث است.

وي در ادامه از صدور سند مالکيت براي ۸۰ درصد اراضي ملي استان ايلام خبر داد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک داراي چهار مقوله اساسي است که يکي از مقوله‌هاي اساسي سازمان بحث کاداستر اراضي ملي و اراضي کشاورزي و نيز اسناد مالکيت مردمي و دستگاه‌هاي اجرايي کل کشور است.

مديرکل ثبت اسناد و املاک ايلام با اشاره به اينکه استان ايلام در ثبت منابع طبيعي، جزو استان‌هاي برتر است و تاکنون حدود ۸۰ درصد کل اراضي ملي استان صاحب سند مالکيت شده است، افزود: مساحت کل استان ۲ ميليون هکتار است که يک ميليون و ۷۵۰ هزار هکتار از اراضي استان جزو اراضي ملي است و تاکنون براي حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار بعد از جانمايي و تصويب، سند مالکيت صادر شده است و مابقي اراضي ملي نيز که حدود ۲۰ درصد باقي مانده شامل ۳۵۰ هزار هکتار است، جزو اراضي کشاورزي است.

حيدريان تصريح کرد: در هفته‌هاي گذشته تفاهم نامه‌اي بين سازمان ثبت اسناد، املاک کشاورزي و امور اراضي منعقد شد، که آنچه خروجي امور اراضي در رفع تداخل و تهيه نقشه باشد و به تاييديه سازمان نقشه برداري کل کشور برسد، سازمان ثبت آمادگي داراي اراضي کشاورزي که شامل زراعي و باغي خواهد بود، سنددار کند.

وي يادآور شد: در ماده ۱۵۶ قانون ثبت اسناد و املاک آمده‌است به‌منظور تشخيص حدود و موقعيت املاک واقع در محدوده شهرها و حومه، نقشه املاک به صورت کاداستر تهيه خواهد شد، کاداستر به روندي گفته مي‌شود که در آن اموال غيرمنقول مانند زمين و ملک ثبت مي‌شوند و در روند ثبت اموال غيرمنقول اندازه‌گيري دقيق ابعاد، مساحت، موقعيت ملک و… مورد توجه قرار دارد و اجراي اين طرح سبب سرعت و سهولت دسترسي به اطلاعات ملکي مي‌شود.

وي افزود: بسياري از کارشناسان براين باورند که اجرايي شدن طرح ياد شده مي‌تواند امتياز‌هاي قابل توجهي براي سراسر ايران به ارمغان آورد که يکي از اصلي ترين آنها دستيابي به اطلاعات موثق و به‌روز شده است تا براساس آن مديريت کلان کشور امکان اتخاذ تصميم‌هاي مناسب داشته باشند و در پي آن مانع از سودجويي گروهي خاص باشند.

وي گفت: هدف از اجراي طرح کاداستر جمع‌آوري اطلاعات در خصوص اراضي و تعيين محدوده زمين‌هاي ملي و شخصي است و با بيان اينکه اجراي طرح کاداستر از تخلفات قولنامه‌اي جلوگيري کرده و اطلاعات اراضي را به‌صورت آنلاين و به‌راحتي ارائه مي‌دهد، نقشه کاداستر مرزها و مالکيت اراضي را نشان مي‌دهد و برخي از نقشه‌هاي کاداستر جزئيات بيشتري مانند ناحيه، شماره شناسايي، نام خيابان و … را نيز ارائه مي‌دهد.

وي با اشاره به اينکه يکي از اساسي‌ترين پيامدهاي اجراي مقررات کاداستر مبارزه با زمين‌خواري است خاطرنشان کرد: همچنين با اجراي مقررات کاداستر دعاوي ملکي کاهش چشمگيري پيدا مي‌کند و از لحاظ حقوقي اجراي طرح کاداستر موجب تثبيت مالکيت‌ها و تعيين حدود اراضي مي‌شود که اين امر به جلوگيري از کلاه‌برداري و زمين‌خواري منجر مي‌شود.

وي متذکر شد: اين امر به کاهش آمار زمين‌خواري منجر مي‌شود و در تلاشيم طرح کاداستر تا پايان سال جاري در تمام اراضي استان اجرا شود و با توجه به اين‌که اسناد قديمي فاقد اعتبار هستند تمامي مالکين بايد نسبت‌به تعويض اسناد قديمي و تبديل آن‌ها به سند تک برگ اقدام نمايند، طرح کاداستر يک طرح به‌روز است که نقشه زمين‌هاي کشاورزي و شهري را به‌صورت نقشه‌برداري هوايي ارائه مي‌دهد.

مديرکل ثبت اسناد ايلام گفت: از ۸۰ درصد اراضي ملي و دولتي استان که به منظور جلوگيري از تعدي و تجاوز به اراضي ملي زير پوشش طرح کاداستر قرار گرفته است هفت هزار و ۴۹ مورد مزايده سال گذشته انجام شد، که اين تعداد در مقايسه با ۶ هزار و ۹۰۰ مورد سال ۹۸ حدود ۱/۱ درصد افزايش را نشان مي دهد.

وي اظهار داشت: ثبت آني ازدواج و طلاق و احراز هويت الکترونيکي از ديگر برنامه هاي اين سازمان است و پاسخ به استعلامات در کمتر از ۴۸ ساعت انجام مي پذيرد.