اسفندماه برای همه ایرانیان فارغ از اینکه آخرین ماه فصل زمستان است اما ماهی است که شمیم بهار در آن حس می‌شود، به ویژه در ایلام به عنوان عروس زاگرس و سرزمین شهره به چهار فصل که بهار از همان اواخر بهمن ماه در طبیعت مشهود است. با آغاز اسفندماه این روزها همه جا بوی […]

اسفندماه برای همه ایرانیان فارغ از اینکه آخرین ماه فصل زمستان است اما ماهی است که شمیم بهار در آن حس می‌شود، به ویژه در ایلام به عنوان عروس زاگرس و سرزمین شهره به چهار فصل که بهار از همان اواخر بهمن ماه در طبیعت مشهود است.

با آغاز اسفندماه این روزها همه جا بوی بهار می‌دهد و صدای عید را از همه جا می‌توان شنید، از طبیعت زیبای ایلام که بعد از استراحتی کوتاه در زمستان خود را برای پذیرایی از مردم آماده می‌کند تا خیابان و بازار که بساط هفت سین و پوشاک عید پهن شده است.

طبیعت دلنواز جای جای ایلام از قامت زیبا و رعنای قلاقیران و دشت زیبای دالاهو و ششدار گرفته تا تنگه حمام، دره زیبای ارغوان، آبشار اِما، زیفل، تخت خان، دریاچه ۲ قلو آبدانان، تنگه بهرام چوبین، چهار طاقی دره‌شهر، سیاهگل، چشمه قیر دهلران، تنگه کافری، تنگه رازیانه و صدها منطقه دیدنی دیگر چهره‌ای از بهار را بخود گرفته و آماده پذیرایی از مردم است.

اگر چه رد خشکسالی همچنان بر چهره عروس زاگرس ماندگار است اما زمستان امسال سخاوتمندتر از سال‌های قبل دامن سفیدش را بر روی طبیعت ایلام پهن کرد و مهر و محبتش را با دانه‌های بلورین برف و قطرات آرام بخش باران نثار کرد.

این سخاوتمندی زمستان، بهار را نیز وسوسه کرده است و سبزینه‌های بهاری از چمن گرفته تا گل‌های ریزی که در حال رنگی و نقاشی کردن طبیعت هستند از دل خاک بیرون آمده و چهره‌ای از فصل بهار را به دشت‌های بی‌رنگ داده‌اند.

اما شنیدن صدای بهار محدود در طبیعت نیست، صدای بهار این روزها در خیابان‌ها و خانه‌ها هم به گوش می‌رسد، بسیاری از مردم در تکاپوی خرید عید هستند و بساط هفت سین و ماهی و سبزه در خیابان‌ها و معابر راه افتاده است.

اگر از تاریخ روزها هم غافل باشی گذری کوتاه در بازار لحظات ماه اسفند را یادآوری و نمایش می‌دهد که با خرید لباس شب عید و تنگ ماهی‌های قرمز رنگ در دست بچه‌ها و بهانه‌های کودکان برای خریدهای متفاوت عید نمایان است.

حجم چند برابری حضور مردم در خیابان‌ها، ترافیک‌های طولانی مدت را هم ایجاد کرده و مردم ساعت‌ها در بازار مشغول خریدهای متفاوت عید هستند و در ترافیک‌های دراز مدت معطل می‌شوند.

همچنین بسیاری از مردم بر اساس رسمی دیرینه که همزمان با سال نو باید به خانه تکانی بپردازند، این روزها در حال نظافت و تمیزی هستند تا غبار یکساله را از منارل خارج کنند و بساط قالی‌شویی‌ و پتوشویی نیز رونق گرفته است.

بسیاری از مردم این دیار در حالی که هنوز اسفندماه به نیمه نرسیده به استقبال بهار می‌روند که با توجه به مشکلات اقتصادی نیازمندان را از یاد نبرده و در کنار خریدهای شب عید دستگیری از نیازمندان را هم فراموش نمی‌کنند.

به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) ایلام نیز جشن نیکوکاری مطابق سال های گذشته ۱۴ اسفندماه همزمان با روز احسان و نیکوکاری برگزار و می‌شود و این نهاد آماده دریافت کمک‌های مردمی برای حمایت از نیازمندان است.

بیاید همه با هم در کنار خریدهای عید گوشه چشمی هم به نیازمندان داشته باشیم تا همه ایلامیان و ایرانیان در شادی نوروز سهیم باشند.

  • منبع خبر : ایرنا ایلام