از نظر طرح آمایش سرزمینی این میزان سرمایەگزاری و  اشتغال در شهرستان چوار  تقریبا با تمامی شهرستان‌های استان کە گاە دارای قدمتی چندین دهەای و یکصدسالە هستند نیز  برابری می کند. از نظر کارشناسی و بر مبنای طرح آمایش سرزمینی می‌طلبد کە دیگر نقاط استان و حداقل بخش‌های همجوار شهرستان چوار ، همانند بخش محروم […]

از نظر طرح آمایش سرزمینی این میزان سرمایەگزاری و  اشتغال در شهرستان چوار  تقریبا با تمامی شهرستان‌های استان کە گاە دارای قدمتی چندین دهەای و یکصدسالە هستند نیز  برابری می کند.

از نظر کارشناسی و بر مبنای طرح آمایش سرزمینی می‌طلبد کە دیگر نقاط استان و حداقل بخش‌های همجوار شهرستان چوار ، همانند بخش محروم صالح‌آباد از مواهب صنعتی شدن استان بهرەمند شوند.

ایلام نو  / در طرح آمایش سرزمینی چنین آمدە کە تعریف و اجرای طرح‌ها می‌بایست با جامع‌نگری، کیفیت و سازماندهی فضایی همراە باشند بە نحوی کە پایدارترین آرایشی کە بە سە مولفەی جمعیت-سرمایە-منایع طبیعی و محیطی یک منطقە ختم شود.

تمرکز دو واحد بزرگ پالایشگاە گاز و پتروشیمی در کنار مزاحمت‌های همجواری و زیست‌محیطی غیرقابل‌انکار، رحمت‌ها و برکت‌های زیادی را برای شهرستان تازە تاسیس چوار و  مردم شریف ارکوازی بە همراە داشتە است.

اما از نظر طرح آمایش سرزمینی این میزان سرمایەگزاری و  اشتغال در شهرستان چوار  تقریبا با تمامی شهرستان‌های استان کە گاە دارای قدمتی چندین دهەای و یکصدسالە هستند نیز  برابری می کند.

در برخی شهرستان‌ها، محرومیت آنقدر زیاد است کە انصافا می‌شود گفت کە با محروم‌ترین مناطق ایران، رقابت دارد.

شهرستان هلیلان نمونەی بارز این مدعاست و پس از آن شهرستان ملکشاهی کە مرکز شهرستان حتی فاقد امکانات اولیە، طرح صنعتی، راه مناسب  و حتی تا چند وقت پیش آب  آشامیدنی سالم  نداشتند در حالیکە هم سد چم‌گردەلان و هم تاسیسات گل‌گل‌ کە آب آشامیدنی شهر ایلام را تامین می‌کنند همە در محدودەی سرزمینی این شهرستان قرار دارند و مردم ایلات ملکشاهی و شوهان، ساکنین این شهرستان، سخاوتمندانە هیچ‌گونە باج‌خواهی از مرکز استان در مابەازای این مهم ندارند.

اگر بە تاریخ استان نظری بیفکنیم در دوران والیان ایلام، غلامرضاخان ارکوازی، شاعر و عارف نامی آن ایل، صدارت و ریاست خود را فدای حمایت از مردم استان کرد.

در دوران معاصر نیز مرحوم حاج طاویلەی فیض‌الهی یک پای ثابت گذشت و بخشش و از بزرگترین مصلحین استان بود کە مردم و ایل ارکوازی را در این رابطە در کنار سایر بزرگان این ایل و سایر ایلات بزرگ استان، پیشتاز کردە بود.

 از نظر کارشناسی و بر مبنای طرح آمایش سرزمینی می‌طلبد کە دیگر نقاط استان و حداقل بخش‌های همجوار شهرستان چوار ، همانند بخش محروم صالح‌آباد از مواهب صنعتی شدن استان بهرەمند شوند و پیوست فرهنگی-اجتماعی این ابرطرح استانی بەویژە بە پاسداشت ماندن مردم در این نقطەی مرزی و بد آب و هوا، نیز چنین اقتضا دارد.

قطعا از لحاظ امنیتی  نیز به صلاح نیست سه طرح  صنعتی سنگین در یک شهرستان قرار گیرند.

آب عنصر حیاتی و مهمی در طرح های صنعتی بزرگ  است. در حال حاضر شهرستان چوار برای تامین  اب پالایشگاه و پتروشیمی نیز با مشکل مواجه است و بیشتر اب مصرفی این دو طرح  تاکنون  از ایوان و  سد ایلام تامین می شد در حالی که شهر صالح اباد هم  از لحاظ دسترسی به مرز بین المللی مهران و هم تامین اب از طریق سد گدارخوش و سامانه گرمسیری مشکلی ندارد

از  آقای بسطامی، بە عنوان نمایندەی تمامی مردم استان ایلام انتظار می رود با توجە بە اینکە ایشان از  مردم شریف ارکوازی است و البتە آرای چشمگیر  سایر ایلات را کسب نمود و در انتصابات و پیگیری طرح ها متاسفانه مساعدت سایر ایلات و طوایف را از یاد برد، پای پیش بگذارد و همراە با سایر بزرگان ایل بزرگ ارکوازی جای خالی مرحومان غلامرضاخان ارکوازی و‌ حاج طاویلە و…  را پر نماید و در برابر جوسازی هایی کە بە قصد تخریب  ایل هزارە، با طرح تاسیس  پارک  پلی  پروپیلن در شهرستان چوار و مخالفت با راه اندازی ان در صالح اباد، شائبەی نچسب تمامیت‌خواهی و زیادەخواهی برای مصادرەی تمامی صنعت گاز و پتروشیمی استان را ایجاد نمودە،  ایستادگی کنند و نگذارد کە حق سایر شهرستانها در برخورداری از مواهب صنعتی شدن استان با تمرکز تمامی طرحهای مهم در زادگاهش، تضییع شود.

ایل بزرگ  ارکوازی حتما بابت اینکە مردم استان ایلام در دورەی متمادی با کمک بە فرستادن آقایان دکتر همتی و بسطامی به مجلس و نیز تعدادی دیگر از جوانان ایل ارکوازی بە شورای شهر ایلام  دین خود را بە این ایل شریف ادا کردەاند و حال نوبت اثبات مجدد و مضاعف برادری ایل ارکوازی در میدان توسعەی صنعتی استان است. این گوی و این میدان و انتظار می‌رود کە هم ایل ارکوازی و هم آقای بسطامی اثبات کنند کە “مرد میدان” این عرصە  هستند،

انشاا.. از این پیچ سخت قضاوت ایلامیان، باز هم سربلندانە و بە سود استان خارج شوند وگرنە قضاوت‌های ایلامیان سرمایە‌ی اجتماعی این ایل شریف را کە بر هر سرمایە‌ی مادی می‌ارزد ، بە مخاطرە خواهد انداخت.