مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در تور رسانه ای نهالکاری با حضو جمعی از اهالی رسانه استان ایلام با بیان اینکه ۲ هزار هکتار از اراضی استان از اواخر مهر تاکنون نهال کاری شده است، گفت: تا پایان فروردین ماه کاشت ۶ میلیون اصله نهال در […]

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در تور رسانه ای نهالکاری با حضو جمعی از اهالی رسانه استان ایلام با بیان اینکه ۲ هزار هکتار از اراضی استان از اواخر مهر تاکنون نهال کاری شده است، گفت: تا پایان فروردین ماه کاشت ۶ میلیون اصله نهال در عرصه های تعیین شده انجام خواهد شد.

ابراهیم پیرزادیان اظهار کرد: کاشت ۱۸ میلیون اصله نهال در سال سهم استان ایلام است که از این میزان ۶ میلیون اصله نهال از طریق بخش دولتی و ۱۲ میلیون نهال نیز توسط بخش خصوصی و مشارکت مردمی در محوطه های عمومی یا محصور کاشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان ایلام توان تولید نهال‌های مرغوب مازاد بر نیاز را دارد، افزود: در سال گذشته برای ۱۲ استان کشور ۵۰۰ هزار اصله نهال سردسیری و گرمسیری از سوی نهالستان‌های ایلام ارسال شد و امسال نیز برای استان‌هایی که اعلام نیاز کرده‌اند نهال مازاد مورد نیاز ارسال خواهد شد.

پیرزادیان ادامه داد: طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور دارای الزام‌های قانونی برای تمام دستگاه‌ها و با هدف افزایش سرانه فضای سبز و توسعه اراضی جنگلی است که طی یک دوره ۱۰ ساله میزان اراضی جنگلی از ۱۷ صدم هکتار به ۲۵ صدم هکتار افزایش یابد.

وی یادآور شد: استان ایلام دارای ۴۲۵ هزار هکتار اراضی بیابانی و کانون‌های بحران ریزگرد است که در قالب طرح کاشت یک میلیارد نهال، برای این مناطق بحرانی نیز طرح‌هایی چون کاشت نهال، ایجاد کمربند سبز، بادشکن و زراعت چوب انجام می‌شود. وی مردمی بودن را از ویژگی‌های مهم و اصلی این طرح برشمرد و گفت: این برنامه با مشارکت ادارات، نهادها و اقشار مختلف مردم در قالب پویش‌های مختلف در حال اجرا است.

پیرزادیان گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در طرح کاشت مردمی یک میلیارد نهال، ۲۰ درصد به تولید نهال، ۱۰ درصد کاشت و ۷۰ درصد مراقبت و حفاظت بعد از کاشت نهال اختصاص دارد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: بیشترین نهال استان در شهرستان‌های ایوان، دهلران و مهران تولید می‌شود و البته با هدف مهار بیابان‌زایی نیز ۲ نهالستان در دهلران و یک نهالستان در مهران هم فعالیت دارند.

  • منبع خبر : ایرنا