گشایش بازارچه مرزی هلاله‌شمالی در استان ایلام و خروج اولین محموله تجاری اتفاقی خوشایند و خبری مسرت‌بخش بود اما این تازه آغاز ماجراست و نباید تماما دلخوش به این اتفاق بود، چرا که تداوم و پایداری این مرز مستلزم اتفاقات و تحولات بیشتری است. ضمن تقدیر از تلاش‌ها و پیگیری ویژه استاندار فعلی ایلام، لازم […]

گشایش بازارچه مرزی هلاله‌شمالی در استان ایلام و خروج اولین محموله تجاری اتفاقی خوشایند و خبری مسرت‌بخش بود اما این تازه آغاز ماجراست و نباید تماما دلخوش به این اتفاق بود، چرا که تداوم و پایداری این مرز مستلزم اتفاقات و تحولات بیشتری است.

ضمن تقدیر از تلاش‌ها و پیگیری ویژه استاندار فعلی ایلام، لازم از تلاش‌های استانداران و نمایندگان سابق هم یاد نمود که مقدمات این اتفاق را فراهم نمودند.
ضمن اینکه تلاش‌ها و رایزنی‌های نمایندگان فعلی استان هم تاثیر زیادی در گشایش این مرز داشتند که هم در سفر رییس‌جمهور و هم رییس مجلس به استان مورد تاکید جدی آنان قرار داشت و هم در دیدارهایی که با وزرای امور خارجه، اقتصاد و دولتمردان در دولت قبلی و فعلی داشتند، تلاش قابل تقدیر و رایزنی‌های زیادی در این حوزه انجام دادند و بسیاری از امورات اداری در سطح ملی و دستورات وزرای مرتبط را پیگیری و به سرانجام رساندند.

در هر حال اکنون که در ظاهر این مرز گشایش یافته دو استراتژی مهم بایستی مورد توجه متولیان قرار گیرد:

اول) رایزنی و تعاملات بین دولت‌های مرکزی ایران و عراق جهت تداوم تبادلات بر اساس قوانین تجارت و صادرات

دوم) ایجاد زیرساخت‌های لازم در مرز مانند ساختمان‌های اداری، خوابگاه رانندگان، سردخانه، انبار و…

به عنوان مثال اگر یک تاجر یا راننده نیازمند اسکان شبانه در مرز بود، آیا جایی برای اسکان دارد؟ اگر یک بار به هر دلیلی در زمان مقرر عبور نکرد آیا سردخانه جهت حفظ و نگهداری آن موجود است و…

بنابراین در شرایط موجود ضمن پرهیز از برخوردهای احساسی با این ماجرا و عبور از مانورهای رسانه‌ای، لازم است از طریق هماهنگی و‌همراهی مدیران ارشد استان با نمایندگان مجلس، رایزنی با وزرا و مسئولان ارشد نظام، با ارائه استراتژی مناسب اقتصادی و سیاسی در بحث ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین هماهنگی با دولت مرکزی عراق زمینه‌های لازم جهت پایداری بازارچه مرزی هلاله‌شمالی و همچنین فعال‌سازی سایر مرزهای استان مانند: چنگوله و چیلات اقدام نمود.
از طرفی جهت فعال‌سازی و تداوم تبادلات مرزی لازم است ضمن ارائه دیپلماسی اقتصادی با پیوست فرهنگی از ظرفیت‌های نیروها و مردم بومی هم جهت ارتباط‌گیری با تجار و مردم عراق به دلیل داشتن اشتراکات قومی، مذهبی و فرهنگی بهره برد که می‌تواند نقش مهمی در رونق مرزی داشته باشد.
بنابراین در شرایط فعلی لازم است با نگاهی هوشمندانه، وحدت و همدلی و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود نسبت به گشایش مرزهای اقتصادی و تداوم فعالیت‌ها اقدام نمود تا شاهد رونق اقتصادی و افزایش صادرات در مرزهای استان ایلام باشیم.

  • منبع خبر : ایلام نو