ایلام نو حیدر داودی  / طبق عرف قانون برنامە، افزایش قیمت خدمات معمولا دە پانزدە درصد تا ۲۵ درصد است و افزایش درآمد بیشتر  بە منزلەی کسب درآمدهای مازاد و غیرقانونی است و از نظر قانون مجازات اسلامی، مستوجب پیگرد قانونی می‌باشد و اگر غیر از این بود، قانون از روح و محتوای اسلامی خود […]

ایلام نو حیدر داودی  / طبق عرف قانون برنامە، افزایش قیمت خدمات معمولا دە پانزدە درصد تا ۲۵ درصد است و افزایش درآمد بیشتر  بە منزلەی کسب درآمدهای مازاد و غیرقانونی است و از نظر قانون مجازات اسلامی، مستوجب پیگرد قانونی می‌باشد و اگر غیر از این بود، قانون از روح و محتوای اسلامی خود خارج می‌شد.

قطعا قانونگذار این مهم را بە دلایلی همانند دلایل زیر گذاشتە:

خدمات، جهت درآمدزایی نیست و از نامش پیداست

اعطای مجوز  خدمات بە شکل انحصاری بە برخی دستگاهها، نباید موجبات رانت و زورگویی توسط آنان را فراهم آورد (مانند همین مورد).

این گونە رفتارها، برخلاف عدالت‌محوری و خدمت بە محرومان و انقلابیگری می‌باشد کە این روزها و بە لطف گفتمان ترویج‌شدە توسط شخص عالیترین مقام اجرایی یعنی رییس‌جمهور محترم  فراگیر شدە و اهمیت آن وقتی مضاعف می نماید کە یقین داریم ماخوذ از فرمایشات رهبری معظم انقلاب اسلامی می‌باشد.

تلقی رانت‌گونە و بی‌رقیب بودن در افزایش کرایه غرفه های گمرک توسط همیاری شهرداری ها   برخلاف هدف مقامات ارشد استان است. باید جلوی این  سودهای  بادآوردە و رانت‌آوردە  گرفته شود  و  می طلبد در شرایط کنونی عملکرد سازمان های وابسته به دولت  در راستای  تعادل قیمت‌ها و کاهش نرخ تمام‌شدەی خدمات بە کار بردە شود، متاسفانه در این مورد همیاری شهرداری ها خود الگوی گران کردن شده و ، مصداق ضرب‌المثل “وای بە روزی کە بگندد نمک است” -و …

قطعا استاندار ایلام از این‌جفای بزرگ که در حق غرفه داران و مردم مهران شده بی خبر است و یقین داریم با مسببان این رانت و بی مسئولیتی برخورد خواهد کرد گواه این مهم هم بازدید  سرزده استاندار ایلام از مهران و غرفه های گمرک در هفته گذشته و تذکر ایشان به مسئولان برای مراعات بیشتر غرفه داران و حل مشکلات آنان بود که نگارند شاهد این موضوع بودم.   استاندار محترم  قبلا نیز  با حساسیت ویژەای بر کیفیت و کمیت و قیمت تمام شدەی نان نیز، حجت را بر گرانفروشان و کم‌فروشان تمام کرد،  لذا از  استاندار ایلام  درخواست داریم همانگونە کە در این روزها تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان زیر ذرەبین قرار گرفت و مقصرین شناختە شدند و بە هیات تخلفات اداری، معرفی شدند، مثل همیشه رفتاری انقلابی در پیش بگیرند و بە تاسی از رویەی کاری رییس‌جمهور بە غائلەی ۱۰۰۰ درصدی افزایش اجارەبهای غرف های گمرک مهران توسط سازمان همیاری شهردایهای استان، ورود و آن را ختم بە خیر کند.

بدیهی است بی‌تفاوتی و انفعال مسئولان نظارتی بە اینگونە موارد مهم اوضاع معیشتی مردم استان را بسیار بدتر از سال قبل خواهد کرد کە متاسفانە شاهد آن بودیم کە ایلام در شاخص‌هایی همانند تورم و تورم نقطە بە نقطە علیرغم‌تلاش های صورت گرفته در یکسال گذشته   وضعیتی چندان مناسبی ندارد. -قطعا افزایش درآمدی سازمان همیاری شهرداریهای استان در مرز مهران،  از اجارە بهای یک میلیون دویست هزار تومان بە قیمتی در رنج هشت تا دوازدە میلیون تومان برای یک غرفه ، چون برخلاف عرف و انتظار عمومی جامعە است، موجبات هرج و مرج و آشفتەبازاری در مرز ، مهران و سپس کل استان را در پی خواهد داشت و زمینەی گرانی مضاعف کە بار آن بر دوش مصرف کنندە خواهد بود و نیز موجبات تضعیف  متولیان اقتصاد خرد را در استان فراهم خواهد آورد. -و در پایان لازم است بە اینگونە پرسش‌ها پاسخ دادە شود کە آیا بخش دولتی و وابستە بە دولت  که با تکیە بر رانت شخصیتی خود ، موقعیت هایی برای ایجاد خدمات را کسب می‌کند آیا حق دارد رفتاری تاجرمآبانە در پیش بگیرد و نقض غرض نماید؟

در کنار این ۱۰۰ غرفه هزاران خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم امرار معاش می کنند نباید اجازه دهیم به واسطه بی تدبیری و  عمل غیرکارشناسی برخی مدیران‌ بی تدبیر نان مردم آجر شود.

  • نویسنده : حیدر داودی