ایلام نو حیدر داودی / به جرات می توان گفت اکثر پزشکان ایلامی افرادی دلسوز ، پای کار، متعهد و در سخت ترین شرایط همیشه در کنار مردم هستند. طرف صحبت این گلایه و یادداشت این بزرگواران نیست. متاسفانه گاها مشاهده می‌شود برخی پزشکان وجهی بیشتر یا همان زیر میزی از افراد مراجعه کننده دریافت […]

ایلام نو حیدر داودی / به جرات می توان گفت اکثر پزشکان ایلامی افرادی دلسوز ، پای کار، متعهد و در سخت ترین شرایط همیشه در کنار مردم هستند. طرف صحبت این گلایه و یادداشت این بزرگواران نیست. متاسفانه گاها مشاهده می‌شود برخی پزشکان وجهی بیشتر یا همان زیر میزی از افراد مراجعه کننده دریافت می کنند. در این شرایط سخت اقتصادی جا دارد این بزرگواران هوای مردم را داشته باشند.

اینکه کسی درس بخواند تا تخصصی پیدا کند از دیرباز در کل جهان مرسوم بودە است از اینکە متخصصین باید در رفاە باشند، کسی شک ندار و مزد زحمات خودشان را درو‌ می کنند.

اما اگر تفاوت درآمدی متخصص پزشکی، با یک دکترای ادبیات انگلیسی، فن‌آوری اطلاعات، ریاضی محض، فیزیک یا سایر علوم محض و یا حتی عضو هیات علمی کە تخصص‌های سهل‌الوصولی هم نیستند و بلکە حتی بە مراتب سخت تر از پزشکی هم بە دست می‌آیند، چندین برابری باشد، این یعنی اینکە سیستم آموزشی و سیستم درآمدی و سیستم نظارتی و . . . لنگ کە چە عرض شود، فلج شدە است آن هم فلج مغزی

بدتان نیاید لطفا

نابرابری از هر نوعی کە باشد و بە سود هر کس یا قشری کە باشد نە درست است و نە ماحصل رفتاری متخصصانە و علمی و کارشناسی.

گاها مشاهده شده یک پزشک متخصص در یک روز ممکن است چند عمل جراحی انجام دهد و در هر عمل حداقل ده پانزدە میلیون تومان در بدترین شرایط درامد داشته باشد و بەعبارتی در هر روز سی تا پنجاە میلیون تومان درآمد داشتە باشد یعنی برابر حقوق یکماە یک استاندار، برابر یکماە کارکرد یک شهردار، معادل یک ماە حقوق یک عضو هیات علمی، در حدود یک ماە حقوق یک قاضی، دو سە برابر حقوق و مزایای یک ماە کارمند عالی‌رتبە یا مدیر میانی و دو الی سە برابر حقوق یک کارگر متخصص یا ماهر، حالا کلاە خودتان را قاضی بکنید.

متاسفانه ممکن است این اضافە درآمد برخی متخصصان پزشکی و داروسازی و داروخانەدارها برود در بورس و خودرو و بیشتر از آن در خرید ملک و ساختمان‌سازی و میلگرد و پاره اجر و… در نهایت ایجاد تورم اندر تورم.

-و اما بدتر . . .

بدتر اینکە اعتیاد بە کسب درآمد باعث شود کە یک متخصص کە جان مردم در دستش است بە این درآمد چند برابری بە نسبت سایر متخصصین قانع نشود و تصمیم بگیرد کە علاوە بر درآمد قانونی خودش، از بیماران بخت برگشته زیرمیزی هم بگیرد.

-چطوری؟

یعنی علاوە بر درآمدهای عرفی و قانونی وجهی خارج از این رویه و تحت عنوان زیرمیزی یا بە تعبیری بهتر و درست‌تر پول ناپاک! بگیرد آن هم زورکی.

زورکی و سر گردنە، دقیقا سر گردنە، گردەنه ی سقوط اخلاق، گردنه‌ی سقوط اخلاق حرفەای، گردنەی سقوط سوگند سقراط، گردنەی سقوط انسانیت، گردنەای کە رهگذرش کسی است کە می خواهد بچەاش را از مرگ نجات دهد و چارەای جز دادن این پول زور را ندارد. (البته اعمال جراحی زیبایی بحث این یادداشت نمی باشد)

و در جمع بندی این یادداشت دیگر مانند یادداشت های گذشته درخواستی مثلا از استاندار محترم، دادستان محترم و… برای ورود به این موضوع نداریم.
بە خاطر خدا، بە خاطر آن پدر یا مادری کە از مریضی رنج می‌برد ولی بە روی خود نمی‌آورد تا هزینەای بر خانوادەاش تحمیل نکند، بە خاطر درد کشیدن کودکی کە والدینش دردی جانکاه تر از او می‌کشند والدینی کە پول ندارند که او را بە دکتر ببرن و … خود پزشکان بزرگوار ورود کنند و به همکاران خود در خصوص موضوع زیرمیزی تذکر بدهند.
پزشکان متعهد شما در برابر این همکاران خود بایستید برای پاک کردن این لکەهای ننگ از دامان جامعەی متخصصین استان.

مردم عزیز، شما اگر از سر ناچاری پول زور دادەاید بعد از انجام کارتان آن را در رسانەها افشا کنید و یا به سازمان نظام پزشکی ایلام مراجعه و ثبت شکایت نمایید قطعا پیگیری می شود.

همگی اصلاح این رویە را برای خود وظیفە بدانیم و باید کل وجدان عمومی در برابر متخصصین بی‌وجدان بایستند.