استاندار ایلام در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی: نشست دولت و بخش خصوصی راهگشای توسعه استان است استاندار ایلام گفت: تولید و اشتغال پایه و اساس توسعه هر استان و نشست دولت با بخش خصوصی راهگشای توسعه استان است. حسن بهرام نیا در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش […]

استاندار ایلام در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی: نشست دولت و بخش خصوصی راهگشای توسعه استان است

استاندار ایلام گفت: تولید و اشتغال پایه و اساس توسعه هر استان و نشست دولت با بخش خصوصی راهگشای توسعه استان است.

حسن بهرام نیا در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام بیان کرد: هدف از برگزاری نشست با فعالان بخش خصوصی رفع مشکلات صادرکنندگان، تحول در اقتصاد، صادرات و در نهایت توسعه همه جانبه اقتصاد است.

وی تأکید کرد: یکی از اولویت های استان برگزاری نشست های بخش خصوصی است بنابراین هر مشکلی که وجود دارد در این جلسات مطرح و پیگیری خواهیم کرد و بطور قطع تا سرحد امکان تلاش می کنیم که مشکلات حل شود.

استاندار ایلام خواستار برگزاری نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در دو نوبت در ماه شد و اظهار کرد: به دلیل اهمیت تولید و صادرات امکان دارد در صورت نیاز جلسات فوق العاده نیز در این خصوص برگزار شود.

بهرام نیا با بیان اینکه هیچ دستگاه نظارتی و دولتی مانع صادرات نیست، بیان داشت: جلوگیری از پولشویی و قاچاق در واردات موضوع بسیار مهمی است که دستگاه های نظارتی و امنیتی باید بر آنها نظارت کامل داشته باشند.

وی تصریح کرد: مشکلات تولیدکنندگان و صادر کنندگانی که مطرح شد، باید حل و فصل شود و نسبت به تولید نباید بی تفاوت باشیم چرا که اشتغال و تولید پایه و اساس توسعه هر استان است.

استاندار ایلام در ادامه به رشد ۹.۶ درصدی بودجه استان در سال ۱۴۰۱، افزایش اعتبارات سرمایه ای و      بهره وری و نیز اعتبارات صندوق پیشرفت و عدالت را ظرفیتی ویژه برای توسعه استان عنوان کرد.

بهرام نیا گفت: علاوه بر سهم ۲ هزار میلیاردی استان از صندوق پیشرفت و عدالت، درآمدهای ناشی از فروش اموال مازاد، عوارض و سایر عایدات نیز به این‌ صندوق واریز می شود که می تواند زمینه ای برای توسعه سرمایه گذاری، افزایش تولید و اشتغال در استان شود.

وی افزود: برگزاری نشست با فعالان اقتصادی به ویژه در قالب شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی می تواند منجر به ارائه راهکارهایی برای توسعه استان شود و سال آینده از نظر خلق پول و مصرف آن وضعیت متفاوتی را تجربه خواهیم کرد چرا که اختیارات استان زیاد می شود.

استاندار ایلا م افزود: در فرمت جدید تلاش های استان در رفع موانع تولید، ایجاد زیرساخت ها و اقدامات لازم در استان در تعیین اعتبارات نقش موثری دارد، در حالیکه قبلا اعتباری مشخص می شد، در مجلس مورد تصویب قرار می گرفت و به دولت ارسال می شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایلام نیز در این نشست از آمادگی پارلمان بخش خصوصی استان برای همدلی و همکاری در راستای توسعه همه جانبه منطقه با استاندار جدید خبر داد.

شعبان فروتن گفت: استان ایلام دارای ظرفیت های عظیمی در بخش های مختلف اقتصادی بوده که با بهره برداری لازم می توان شاهد تحولی بزرگ در عرصه اقتصاد منطقه بود.

وی به دستور جلسه مبنی بر رسیدگی به درخواست تعدادی از فعالان اقتصادی جهت جابجایی پول تجار و تولیدکنندگان استانی و کشوری اشاره کرد و افزود: با توجه به تحریم های موجود تبادل وجوه تولید کنندگان/// صادرکنندگان و تجار ایرانی در همه مرزها از جمله در مرز مهران با طرف عراقی بسیار دشوار و تا حدودی غیر ممکن شده است.

8dey14002

رئیس اتاق ایلام افزود: براساس ماده۱۴ صورتجلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مهرماه سالجاری، وزارت صمت مکلف شده نسبت به شناسایی بانک های محلی و صرافی های مطمئن در کشورهای همسایه و همسو و ایجاد کانال های مالی امن برای انتقال ارز و نیز اخذ تضامین متقابل برای توسعه تجارت با بانک های داخلی، با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

فروتن اظهار کرد: همچنین وزارت امور خارجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف به پشتیبانی و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تسهیل این فرآیند هستند.

مصوبات:

در این نشست مصوب کمیته ای با محوریت معاون امور اقتصادی استاندار و متشکل از اتاق بازرگانی، نهادهای نظارتی و بازرسی با ارائه نظرات کارشناسی، راهکارها و پیشنهادات کارشناسی شده برای برون رفت از وضع موجود به ویژه رفع مشکلات تجار را جمع بندی و برای ارائه به مقامات کشور به منظور پیگیری ارائه دهند.

همچنین مصوب شد که نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان ایلام به صورت هر ۱۵ روز یکبار تشکیل و در صورت نیاز همچنین جلسات فوق العاده نیز برگزار شود.

دفتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی در آیینی با حضور مقامات در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام افتتاح شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایلام در این آیین گفت: مردم این استان به سبب شرایط جغرافیایی با کشور عراق در جریان هشت سال دفاع مقدس همواره از کیان اسلامی دفاع کردند.

شعبان فروتن بیان کرد: اگر دیروز مرز بین استان ایلام با کشور عراق تهدید بود، امروز به فرصتی برای مراوده های تجاری و تردد زوار به عتبات عالیات تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این استان با دارا بودن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق یکی از مهم ترین معابر اصلی صادرات کالای ایرانی به کشور همسایه محسوب می شود.

رئیس اتاق ایلام تجار و بازرگانان این استان را سربازان جبهه اقتصادی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه امروز مرز بین المللی مهران با کشور عراق به گرانیگاه صادرات کالا تبدیل شده و این موضوع نشانگر اهمیت این استان مرزی است.

فروتن به تعامل مثبت و دو سویه بخش خصوصی استان ایلام با بسیج اشاره و تاکید کرد: فعالان بخش خصوصی با تاسی از تفکر بسیجی در سنگر اقتصاد نقش ممتاز و ویژه ای بر عهده دارند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

دبیر کل بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق ایران نیز در این نشست مدیریت، هدایت و نظارت را جزو رویکردهای اساسی دفتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی عنوان کرد.

جواد اسلامی با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم گفت: مهم ترین رویکرد ما در این شرایط باید این باشد که تحریم های ظالمانه دشمن در حوزه اقتصادی را خنثی کنیم و از توانمندی های داخلی به نحو شایسته ای استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دفتر تخصصی بسیج تجار و بازرگانان به عنوان بازوی اتاق بازرگانی باید تلاش کند که معضل ها را شناسایی کرده و متناسب با آن رفع آنها اقدام کند.

دبیر کل بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق ایران افزود: در جنگ اقتصادی امروز دفاتر اتاق بازرگانی به عنوان سنگر و تجار، کسبه و بازاران و تولیدگران به عنوان سربازان در خط مقدم قرار دارند.

اسلامی اظهار کرد: همه ما باید تلاش کنیم در راستای تحقق نامگذاری شعار سال حرکت کنیم و با همفکری و همدلی بین دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و بسیج برای رونق و جهش اقتصادی حرکت ارزنده ای داشته باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: ظرفیت های مطلوبی در این استان از حیث تولید، معدن و صادرات وجود دارد که می توان با سرمایه گذاری و بهره بردای از آنها شاهد تحول عظیمی در منطقه بود.

رضا محمدرحیمی اظهار کرد: قوانین مخل، دستورالعمل های مشکل ساز و قوانین متعارض باید اصلاح شوند تا تولید و تجارت به ریل اصلی خود برگردد.

محمد امین حیدری سربازرس گروه امور تولیدی بازرسی استان ایلام نیز در این نشست گفت: دفتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی می تواند با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی در راستای رفع موانع فراروی تولید گام بردارد.

روح اله غلامی مدیرکل گمرکات استان ایلا م نیز با بیان اینکه عراق دومین مقصد تجاری و اقتصادی کشورمان است و ما باید به بحث تجارت همواره نگاه فرابخشی داشته باشیم گفت: خوشبختانه مرز بین المللی مهران دارای شرایط مطلوبی برای صادرات به کشور همسایه مان عراق است.

مسئول بسیج اصناف ایلام نیز در این نشست خواستار استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی استان شد.

احمد محمدی گفت: این استان دارای شرایط مطلوبی برای توسعه و رشد اقتصادی است که باید از تمامی ظرفیت های آن به نحو شایسته ای استفاده شود.

علی درویش مسئول بسیج اتاق ایران نیز در این نشست دفاتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی را کمک کار مدیریت اتاق های بازرگانی در سراسر کشور توصیف کرد.

علی درویش گفت: یکی از مهم ترین رویکردهای دفاتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی ارائه نظرات و پیشنهادات تخصصی به اتاق های بازرگانی است.

وی ادامه داد: این دفاتر در کنار فعالان بخش خصوصی برای رفع مشکلات و تنگناهای احتمالی در بخش های مختلف اقتصادی فعالانه اقدام خواهند کرد.

درویش ابراز امیدواری کرد، با همکاری دفاتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی شاهد تحول بزرگی در عرصه اقتصادی باشیم.

در این مراسم ، کمال ناصری وحید به سمت مسئول دفتر بسیج تخصصی تجار و فعالان اقتصادی استان ایلا و سالار حسنی به عنوان دبیر دفتر به مدت یکسال منصوب شدند.