اختصاص يک هزار و ۳۰۰ هکتار جنگل کار مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام با تبريک چهل و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در گفتکو با خبرنگار ما گفت: برابر برنامه ابلاغي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور امسال يک هزار و ۳۰۰ هکتار جنگل کاري در استان ايلام انجام مي‌شود. رضا احمدي اظهار […]

اختصاص يک هزار و ۳۰۰ هکتار جنگل کار

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام با تبريک چهل و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در گفتکو با خبرنگار ما گفت: برابر برنامه ابلاغي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور امسال يک هزار و ۳۰۰ هکتار جنگل کاري در استان ايلام انجام مي‌شود.

رضا احمدي اظهار کرد: کل جنگل کاري کشور امسال ۲ هزار هکتار است که از اين ميزان يک هزار و ۳۰۰ هکتار آن به استان ايلام اختصاص يافته که خوشبختانه در اين راستا اقدام بسيار خوبي انجام شده است.

کاهش ۹۰ درصدی حریق در جنگل های استان ایلام

وي افزود: عمده جنگل کاري کشور در سال جاري در استان ايلام و شهرستان دهلران بوده که ۶۵ درصد جنگل کاري سال جاري در استان ايلام بوده که عمده کار در شهرستان دهلران است.

وي گفت: ۶۶ ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي آبخيزداري ايلام اختصاص يافته است.

احمدي اظهار کرد: از اين ميزان ۲۵ ميليارد تومان براي ايجاد سازه‌هاي آبخيزداري و اقدامات مورد نياز به شهرستان دهلران اختصاص يافته است.

احمدي به پتانسيل جنگل کاري در استان ايلام اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ظرفيت جنگل کاري سبب شده که ۵۰ درصد اعتبارات کشور به استان ايلام اختصاص پيدا کند که نويد بخش توسعه جنگل کاري در استان است

مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام ادامه داد: تا پايان سال حجم باقي مانده از جنگل کاري و اعتبارات اختصاص يافته در اين حوزه در استان اجرايي و هزينه خواهد شد

احمدي گفت: استان ايلام يکي از اصلي‌ترين و مهمترين قطب‌هاي توليد نهال از لحاظ کمي و کيفي کشور مي‌باشد و نهال‌هاي توليدي استان، متناسب با هر اقليم و شرايط جغرافيايي مناطق کاشت مي‌شوند.

مديرکل منابع طبيعي تصريح کرد: سالانه بيش از پنج ميليون اصله نهال در نهالستان‌هاي گرمسيري و سردسيري استان ايلام توليد مي‌شود و به صورت رايگان در اختيار گروه‌ها، انجمن‌هاي مردم نهاد، ادارات و اقشار مختلفي که قصد مشارکت در نهال کاري دارند، قرار مي‌گيرد.

مديرکل منابع طبيعي افزود: بلوط، بنه، کنار، زالزالک، کهور، اوکاليپتوس، بادام از جمله مهمترين گونه‌هاي جنگلي استان ايلام هستند.

وي گفت: اجرا و توسعه طرح‌هاي آبخيزداري و هدايت آب‌هاي سطحي علاوه بر کاهش خسارات ناشي از سيلاب در فصل بارندگي در تقويت منابع آبي و افزايش توليدات دامي و کشاورزي نقش مؤثري دارد.

احمدي تصريح کرد: با وجود چشمه‌هاي آبگرم و چشمه قير در بالا دست شهرستان دهلران و مطالعه صورت گرفته با توجه به نبود منطقه تفرجگاهي در شهرستان دهلران در آينده نزديک پارک آبخيز در بالا دست ايجاد خواهد شد.

وي بيان داشت: مساحت اين پارک در سطح ۱۴ هزار هکتار پيش بيني شده که بعد از اتمام مطالعات اين پروژه عملياتي خواهد شد.

مديرکل منابع طبيعي استان با اشاره به اينکه جنگل کاري يکي از بهترين و ارزشمندترين اقدامات حوزه منابع طبيعي است گفت: استان ايلام به واسطه اجراي اقدامات مهمي که در بحث توسعه جنگل و جنگل کاري انجام داده يکي از استان‌هاي موفق و پيشرو در کشور است .

وي خاطرنشان کرد: هر هکتار جنگل بين ۵۰۰ تا ۲ هزار متر مکعب آب ذخيره مي‌کند و قطعاً با ايجاد جنگل کاري يک سد مخزني زير زميني با هزينه‌هاي بسيار کم در کشور ايجاد خواهد شد.

احمدي افزود: استان ايلام در بحث جنگل کاري دشت کاشت مقام اول کشور با فاصله بسيار زيادي با استان‌هاي ديگر کشور به خود اختصاص داده است.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام به اجراي پروژه عظيم هر ايراني يک نهال همزمان با کنگره شهداي استان آغاز شد اشاره کرد و بيان داشت: در کنگره ۳ هزار شهيد ايلامي که با هدف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت برگزار شد تمام اقدامات اداره کل منابع طبيعي و آبخيز داري استان ايلام و برنامه‌ها و پروژه‌هايي که در اين ايام برگزار شد با نام شهدا مزين بود.

او افزود : اين اداره کل در آذرماه اقدام به برگزاري پروژه عظيم هر ايراني يک نهال کرد که خوشبختانه به دليل همزماني اين طرح با کنگره عظيم شهداي استان، با نام زيباي شهيدان مزين شد.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام بيان کرد: جلسه پويش ملي ايران سبز با شعار (هر ايراني يک نهال) که اولين بار توسط منابع طبيعي استان به عنوان استان پيشرو مطرح و مورد استقبال قرار گرفت با حضور صدا و سيما، مرکز تحقيقات، استانداري، بسيج سازندگي و … برگزار شد.

او ظهار داشت: شهداي ما چه در جبهه دفاع از وطن و چه در جبهه دفاع از سلامت، امنيت و آرامش را براي ما به ارمغان آوردند و همه ما در برابر اين از خودگذشتگي مسئوليم و شايسته است به نشان قدرداني از ايثار اين حماسه‌سازان به ياد هر شهيد نهالي بکاريم.

احمدي عنوان کرد : درخت نماد رشد، پويايي، حرکت و تکامل است که اين نماد شهدا و ايثارگران است که با گذشت از جان خود موجب رشد و تکامل انسان‌ها شدند.

مديرکل منابع طبيعي ايلام اظهار داشت: پويش ملي بذر کاري براي احيا جنگل‌هاي زاگرس  همزمان با سراسر کشور در پارک بلوط (منطقه چغاسبز) شهر ايلام انجام شد.

احمدي افزود: بذرهاي کاشت شده شامل بلوط، بنه، بادام، زالزالک هستند.

وي اضافه کرد: در راستاي احيا و تضمين آينده جنگل‌ها، با توجه به بارش کم، گرمايش، آفت لورانتوس، دام و زراعت در استان کارهاي بسياري با وجود تهديدات در جنگل‌هاي ايلام انجام شده است.

احمدي از لزوم برخورد قاطع با متخلفان و متعرضان به عرصه‌هاي منابع طبيعي‌ خبر داد

مديرکل منابع‌طبيعي وآبخيزداري استان ايلام در بازديد از عرصه‌هاي ملي شهرستان‌هاي ايوان، چرداول، سيروان گفت: از زحمات و تلاش‌هاي شبانه روزي حافظان منابع طبيعي که با اقتدار از عرصه‌هاي منابع طبيعي حفاظت مي‌کنند صميمانه تشکر و قدرداني مي‌کنيم.

احمدي بر لزوم برخورد قاطع با متخلفان و متعرضان به عرصه‌هاي منابع طبيعي‌تأکيد کرد و گفت: در مقابله با افراد سودجو و متجاوز به عرصه‌هاي ملي هيچ گونه اغماضي صورت نخواهد گرفت.

او نقش مشارکت مردم در حفظ و حراست از عرصه‌هاي منابع طبيعي را بسيار مهم ارزيابي و گفت: حفاظت از عرصه‌هاي منابع طبيعي بدون همکاري و همراهي مردم استان ممکن نيست و ضروري است فعاليت‌هاي فرهنگي و ترويجي در اين زمينه انجام شود.

احمدي گفت: اداره کل منابع طبيعي وآبخيزداري استان در سال‌هاي اخير برنامه‌هاي با مشارکت مردم براي حفاظت از عرصه‌هاي طبيعي داشته است که اميدواريم که اين طرح‌هاي حفاظتي در آينده روندي روبه رشد داشته باشند

مديرکل منابع طبيعي استان در پاسخ به مشکلات مطرح شده در حوزه خشکسالي و خسارت به زمين‌هاي بخش کشاورزي شهرستان مهران، اظهار داشت: ۴۲۴ هزار هکتار معادل ۲۱ درصد بيابان در استان ايلام وجود دارد، که ۲۶۰ هکتار آن در شهرستان دهلران و مابقي اين اراضي در شهرستان گرمسير مهران است

وي در ادامه تصريح کرد: بمنظور بيابان زدايي و ممانعت از طوفان شن، مهاجرت بي رويه مردم، رونق کشاورزي و دامپروري در شهرستان مهران، علاوه بر وجود ۲۰ هزار هکتار جنگل طبيعي، منابع طبيعي ۳۵ هزار هکتار جنگل کاري انجام داده است.

احمدي با اشاره به تغييرات شرايط آب و هوايي در سطح جهان، اظهار داشت: گرماي جهاني و تغيير اقليم يک واقعيت انکار ناپذير بوده، و بايستي براي حل اين بحران در کشور به ارائه راهکار مناسب پرداخت.

احمدي در ادامه با اشاره به نهالستان شهرک اسلاميه، مهران اظهار داشت: در بحث توليد نهال در شهرستان مهران، يک نهالستان در شهرک اسلاميه احداث شده که ساليانه ۳۰۰۰ هزار نفر کارگر در آن مشغول به کار و فعاليت هستند

مديرکل منابع طبيعي استان يکي از معضلات محيطي و اکولوژيکي را جبهه هواي گرم کشور عراق عنوان کرد و افزود: هم مرز بودن با کشور همسايه عراق و استان گرمسير خوزستان مشکلات اکوسيستمي خاصي را بدنبال دارد

احمدي با اشاره به اينکه آمار آتش سوزي در عرصه‌هاي طبيعي استان در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد کاهش يافته اظهار داشت: ۹۶ نقطه بحراني وقوع آتش بر اساس آيتم‌هاي کارشناسي شده و ميزان تکرار آتش سوزي در سطح استان شناسايي شده است که در اين مناطق اقدام به ايجاد آتش بر شده است.

وي يادآور شد: گشت‍هاي موتوري و خودرويي نيز در اين کانون ها مستقر شده و در مناطق فوق بحراني حريق، پايگاه‌هاي مهار آتش راه اندازي شده است.

وي افزود: در راستاي حفاظت از مناطق بحراني در سطح جنگل‌ها و مراتع استان، ۸۹ نقطه به مساحت ۴۱۸ هزار هکتار در سطح استان شناسايي که نيروهاي يگان حفاظت و اطفاي حريق به صورت شبانه روزي در اين مکان ها مستقر و تمهيدات لازم در اين راستا انديشيده شده است.