ایلام نو حیدر داودی / در پی انتشار فراخوان همکاری برای کمک بە روند اطلاع‌رسانی و ایجاد شفافیت در انتخابات، برخی از فعالان حوزەی جنوبی، دغدغەی ایجاد شفافیت در ائتلافات زودهنگام و دیرهنگام را داشتند چرا کە بر این باورند؛ با توجە بە اینکە دور قبل انتخابات در حوزەی جنوب با یک ائتلاف دقیقەی نودی […]

ایلام نو حیدر داودی / در پی انتشار فراخوان همکاری برای کمک بە روند اطلاع‌رسانی و ایجاد شفافیت در انتخابات، برخی از فعالان حوزەی جنوبی، دغدغەی ایجاد شفافیت در ائتلافات زودهنگام و دیرهنگام را داشتند چرا کە بر این باورند؛ با توجە بە اینکە دور قبل انتخابات در حوزەی جنوب با یک ائتلاف دقیقەی نودی رقم خورد و معادلات بە نوعی با مدیونی و ائتلاف و ایثار و حمایت دکتر چراغی از آقای علیزادە قرار گرفت،این بار ممکن است ائتلاف در بورس قرار گیرد و مد شدن آن (معادلات) انتخاباتی را بە سمت (معاملات) دلالان انتخاباتی و عدم شفافیت و … سوق دهد لذا بە همین منظور موضوع (ش، مثل شفافیت) این هفتە را بە این امر اختصاص دادەایم.


رصد زودهنگام؛ چهار راس رقابت انتخاباتی در حوزەی جنوب

-انتخابات در حوزەی جنوب همیشە از ویژگیهایی خاص برخوردار بودە است.

-تنوع قومیتی کورد، لر ، لک و عرب و نیز وجود طوایفی با عملکرد مستقل از قومیت همانند کایدخوردە (کاهیردە) از جملە ویژگیهای این حوزە بودە و همچنین همپیوندی سادات شریف استان کە معمولا خود در ضرب‌المثلی معروف در تناسبات کهن خویش چنین ضرب‌المثلی دارند کە (سادات عمود خیمەی کورد هستند) و پس از سدەها، این باور جنبەی عمومی پیدا کردە است

-ضمیمە شدن پاکل بە شهرستان بدرە و افزودە شدن آن بە حوزەی انتخابیەی جنوب کمابیش بر سبد آرای این دورە تاثیرگذار خواهد بود

-وجود جمعیت قابل توجهی از ایلوندان این حوزە در مرکز کشور و نامزد شدن دکتر حاجی‌وند درەشهری ، دکتر محمدی جراح ممتاز کشوری ‌و باز هم درەشهری، دکتر صادق کرمی بە عنوان تنها نامزد از ایل کورد ساکن تهران از ویژگیهای خاص این دورە است کە البتە طبق معمول و ثبت نام هر سە نمایندەی کنونی استان کە ساکن تهرانند باید آقای علیزادە را نیز بە این سە تن افزود کە در میان کاندیداهای موجود آقایان علیزادە و کرمی بیشترین رای را در دور قبل کسب کردند.

-دکتر اسداللە چراغی، ساکن اهواز و از شهروندان دهلرانی‌الاصل از دیگر نامزدان مطرح دور قبل است کە ائتلاف او با آقای علیزادە باعث شد کە آقای علیزادە راهی مجلس شود و آقای کرمی بە عنوان نفر دوم از رفتن بە مجلس باز بماند.

-باید دید کە این بار چە ائتلافهایی بین کاندیداها رخ خواهد داد، و این ائتلاف‌بازی‌ها زمین بازی را بە سود کدام یک از نامزدان عوض خواهد کرد؟

-انتظار و گمانەزنی‌هایی کە از این ائتلافها و در جمع‌های فعالان انتخاباتی شنیدە می‌شود حاکی از آن است کە احتمال ائتلاف بین آقایان حاجی‌وند و محمدی دور از انتظار نیست.

-اما افکار عمومی و بەویژە طرفداران دکتر چراغی انتظار دارند کە این بار آقای علیزادە قرض پس بدهد این بار وی این گذشت را انجام دهد.

-عدەای بر این باورند کە آقای چراغی عطای بهارستان را بە لقایش ببخشد و این بار نیز بە سود آقای علیزاد کنار برود.

-باید بە انتظار نشست و‌ دید کە آیا این پچ‌پچ‌های مردمی بە واقعیت خواهند نشست.

-در صورت کنار رفتن علیزادە بە سود چراغی و یا برعکس، نتیجەی این انتخابات در پس پردەها و در نتیجەی برآیند نتایج ائتلافات و رقابت‌های شفاف رقم خواهد خورد.

-ائتلاف مجدد بین چراغی و علیزادە کە برندەی این ائتلاف باید در نتیجەی رقابت با کرمی از سویی و نتیجەی ائتلاف فامیلی بین حاجی‌وند و محمدی از سویی دیگر، رقم خواهد خورد.

معادلەای کە اینگونە چیدە خواهد شد:
نتیجەی انتخابات حوزەی جنوب ماحصل نتایج ائتلاف‌ها و رقابت‌ها خواهد بود.

-البتە اگر معادلات کنونی با همین ظرفیت‌ها ادامە پیدا کند.

  • نویسنده : حیدر داودی