ایلام نو / حیدر داودی / آنان کە از سیاستمداری فقط سیاس بودن و سیاسی‌کاری و هوچیگری را دریافتەاند و بە جای داشتن مانیفست و برنامە و کارنامە و … و با تز ماکیاولیستی (هدف،وسیلە را توجیە می‌کند) تخریب کردن رقیب را تنها وسیلەی بە هدف رسیدن می‌دانند، آسمان و ریسمان می‌بافند تا همه ی […]

ایلام نو / حیدر داودی / آنان کە از سیاستمداری فقط سیاس بودن و سیاسی‌کاری و هوچیگری را دریافتەاند و بە جای داشتن مانیفست و برنامە و کارنامە و … و با تز ماکیاولیستی (هدف،وسیلە را توجیە می‌کند) تخریب کردن رقیب را تنها وسیلەی بە هدف رسیدن می‌دانند، آسمان و ریسمان می‌بافند تا همه ی مشکلات موجود را بر عهدەی دولت رئیسی بگذارند.

این مشکلات یک شبە بەوجود نیامدەاند و انباشت مشکلات و مسائل متعدد هستند.

این حرف کارشناسی سخنان دکتر عبداللە مومنی از اساتید دانشگاە و اصلاح‌طلب و اقتصاددان ایرانی است.

وی در آخرین اظهار نظر خود گفتە است:

تورم دو رقمي ۵۰ ساله را محال است با دستكاري اقتصادي حل كرد

وقتي كه مثال تورم در يك كشوري بيش از ۵۰ سال تداوم پيدا می‌كند، معنايش اين است كه ما با يك مساله ساختاری روبه رو هستيم. بنابراين با دستكاری‌های صرفا اقتصادی ديگر محال است بشود اين را حل و فصل كرد.

-شرايط فعلي، مارپيچ تورمی ايجاد كرده؛ هر سال اين اتفاق‌ها افتاده و تناوب شكل‌گيری اين مارپيچ تورمی در سال‌های اخير بيشتر شده است؛ به اين علت كه بی‌انضباطی‌های مالي دولت‌ها بسيار گسترده‌تر شده است. بعد از جنگ، يعني از سال ۱۳۷۲ به اين سو، بيشترين فشار بر جهش‌ها و شوك‌هاي ارزی بوده و تاكنون ادامه پيدا كرده و هر بار ارزش پول ملی تضعيف شده است.

:امید است کە دولتمردان و نظریەپردازان اقتصادی و سیاست‌گذاران دولت کنونی از تجارب شکست دولت های قبل درس‌آموزی داشتە باشند و راههای برون‌رفت از این گذر مارپیچی نیم قرنی کە روندی افزایشی را دارد پیدا کنند.

التماس تفکر برای کوتە‌بینانی کە اقتصاد را پدیدەای یک‌شبە می‌انگارند و بعد از گند کاری خود حالا انتظار معجزه از دولت کار و‌ کرامت دارند