ایلام نو حیدر داودی / قدما می‌گویند همەی جانداران گوشتخوارند ولی نام گرگ بدنام شدە، ماکیاولی بیچارە اگر حق انتخاب داشت و می‌دانست کە تز وی مبنی بر اینکە “هدف، وسیلە را توجیە می‌کند” در ایلام اینجوری بە فرمول اصلی و قانون نانوشتەی تعیین سرنوشت انتخابات تبدیل میشە و “هدف” یعنی “برد در انتخابات مجلس و […]

 ایلام نو حیدر داودی / قدما می‌گویند همەی جانداران گوشتخوارند ولی نام گرگ بدنام شدە، ماکیاولی بیچارە اگر حق انتخاب داشت و می‌دانست کە تز وی مبنی بر اینکە “هدف، وسیلە را توجیە می‌کند” در ایلام اینجوری بە فرمول اصلی و قانون نانوشتەی تعیین سرنوشت انتخابات تبدیل میشە و “هدف” یعنی “برد در انتخابات مجلس و شوراها در ایلام” ، “وسیلە” یعنی “پولپاشی” و “رای خری” را بە عنوان مهمترین وسیلەی برد و رسیدن بە کرسی‌های مجلس تا این حد تعیین میکنە، حتما حتما و در همین عصر و در میان خیل  مریدان پیدا و پنهانش در ایلام بە دنیا می‌آمد.

متاسفانە بە اذعان افکار عمومی، در هر دورە انتخابات  این پدیدەی شوم، بیش از پیش خودنمایی کردە بە نحوی کە اغلب نامزدها در خفا بە ماکیاولی گفتەاند: تو آرام بخواب کە ما بیداریم.

در  این راستا بعضا شنیدە می‌شود برخی افراد  از همین حالا مجددا خود را نامزد انتخابات فرض کردەاند از هم‌اکنون دنبال اجرای فرمول همیشگی خرید و فروش رای هستند  و چراغ خاموش آمدەاند  تا بە هر قیمتی، از  چند دە میلیارد تا چند صد میلیارد، پولهایی کە این‌بار  شاید از  خارج استان بە ایلام بارگیری شدە یا خواهند شد را به دست دلالان رای خود بسپارد.
آخرین برخورد جدی با پدیدەی زشت خرید و فروش رای، ایستادگی مثال‌زدنی نمایندەی محترم ولی‌فقیە در برابر رای‌خری در انتخابات شورای شهر ایلام بود کە بە عنوان یک نقطەی عطف در تاریخ استان باقی خواهد ماند. البته دیدیم کە  اژدهای هفت سر خرید و فروش رای کماکان از خاکستر خود زندە برخاست چرا کە همان انتخابات نیز  نهایتا تایید شد.
سوال جدی افکار عمومی این است کە آیا کسی یارای مقابله با این اژدهای هفت سر را ندارد؟ و ایا باز هم خواهیم دید کە بە دور از چشم ناظران و یا در میان سهل‌گیریهایی کە اعتماد عمومی بە نهاد انتخابات را خدشەدار کردە، در موسوم انتخابات آتی، باز هم برخی نهادهای حمایتی به حیات خلوت برخی‌ها تبدیل خواهند شد و دست آخر نتیجەی انتخابات ولو اینکە چون قبل از سوی افکار عمومی در زیر سوال باشد، باز هم بە مصلحت، تایید خواهد شد و این مجمع تشخیص مصلحت ناشناختەی ایلام و شاید هم خارج از استان ایلام، بە افکار عمومی داغدیدە معرفی نخواهند شد؟

حتما کسی یارای برخورد با این  اژدهای هفت سر را ندارد چون از هم اکنون دلالان و … دور و بر فلان کاندیداهای که مسئولیت  آب و نان‌دار دارد جمع شده‌اند.

اژدهای هفت سر خرید و فروش رای به واسطه کم‌کاری و چشم‌پوشی برخی افراد مسئول در سنوات گذشته  امروز به جز لاینفک انتخابات در ایلام تبدیل شده  و هر فردی به این وادی پای می‌نهد به ناچار باید گوشه چشمی به جناب اژدها!!! برای پیروزی داشته باشد.
انتخابات ایلام نیاز به جراحی این غده چرکین تحت عنوان خرید و فروش رای دارد و می‌طلبد همه مسئولان استان و دستگاههای مسئول و به ویژه رسانه‌ها ، بەدور از هرگونە سهل‌انگاری پای کار بیایند.

همانگونە کە رهبری معظم انقلاب تاکید فرمودند “انتخابات این دورە، مورد هدف دشمن قرار گرفتە” و چەبسا کسانی کە در ظاهر سوابق خوبی هم دارند و  نیز خدماتی داشته‌اند اما  همانند خلبان یا تک‌تیراندازی‌هایی کە اشتباە در هدفگیری داشتە باشند کل سیستم را دچار تبعات “خطای انسانی” خود و اتهام در نزد افکار عمومی می‌کنند، اینها کە آبروی نظام و مصلحت مردم را فدای رسیدن بە هدف خود کە برد در انتخابات است می‌کنند، با این ندانم کاری  خود، اعتماد مردم بە نهاد انتخابات و مجریان و ناظران در استان را سلب می کنند لذا مسئولین باید بەجد از ورود این افراد خودخواە به عرصه انتخابات جلوگیری  کرد.
در پایان هر چند وظیفه اصلی ما به عنوان رسانه و همچنین  فعالان و نخبگان استان ایجاد شور انتخاباتی و کمک به برگزاری انتخاباتی پرشور و پرشعور است اما متاسفانه مقایسه روندهای انتخاباتی برای انتخابات پیش رو با ادوار گذشته حاکی از آن است  که تا  این لحظه مردم  به دلایل مختلف و از جمله وضعیت معیشتی و گرانی سرسام آور رغبتی به‌گرم کردن تنور انتخابات ندارند و احتمال خرید رای و برندە شدن پولدارها، آنها را بیشاز پیش مایوس خواهد کرد.
می‌طلبد مسئولان تکانی به خود بدهند و گره از  مشکلات مردم بگشایند.
منتظر جواب و عکس‌العمل مسئولین استانی در این رابطە هستیم.