ایلام نو حیدر داودی / کسانی کە بە پیشینەی حرفەای نمایندەی محترم ولی فقیە آشنایی دارند؛ بر مردمداری، سادەزیستی، تجارب مدیریتی در سطح ملی، سابقەی اجرایی و … بیش از همە صحە می‌گذارند. همین امر باعث شدە کە ایشان ضمن پرهیز از ورود بە مسائل ریز، در امورات راهبردی ورودی راهگشا داشتە باشد و علاوە […]

ایلام نو حیدر داودی / کسانی کە بە پیشینەی حرفەای نمایندەی محترم ولی فقیە آشنایی دارند؛ بر مردمداری، سادەزیستی، تجارب مدیریتی در سطح ملی، سابقەی اجرایی و … بیش از همە صحە می‌گذارند.

همین امر باعث شدە کە ایشان ضمن پرهیز از ورود بە مسائل ریز، در امورات راهبردی ورودی راهگشا داشتە باشد و علاوە بر انتقاد بە موقع، همانند پدری مسئولیت‌پذیر همارە حامی مردم و جامعەی مدنی استان و همچنین مسئولین بودە است.

از سویی دیگر، استاندار ایلام کە دانش‌آموختەی برنامەریزی و متخصص حوزەی راهبردی با نشان داده است که قدرت چانه زنی بالایی در مرکز برای جذب اعتبار دارد  همدلی واقعی را بە منصەی ظهور رسانیدە و بە جای رقابت با نمایندە ولی‌فقیە، لجاجت با مردم  و نگاە آمرانە و از بالا بە پایین بە مسئولین، عزم خود را در اجرای پلن مهم “برنامەریزی از پایین” و مشارکت واقعی همەی “ذینفعان را متضمن شده است.

دغدغەهای امام جمعەی محترم ایلام، در قامت یک “پدر معنوی”، ضلع سومی را نیز بە این مدل افزودە کە گروەهای “کمتر شنیدە شدە” و “کمتر دیدە شدە”های استان هستند کە اصطلاح “ذیحقان” بە منزلەی “ولی نعمتان” می‌تواند نامی برازندە برای آن باشد.

نمایندگان استان نیز نشان دادن در سه سال گذشته تجارب مفیدی کسب کرده اند و امروز دیگر کمتر مشاهده می شود  نمایتده ای به دنبال منافع ایلی و قبیله ای  باشد هر چند کارنامه برخی از انان در عزل و نصب ها  سیاه و در خاطر مردم ایلام ماندگار شد و از آن به شورش قبیله ای در انتصابات  تعبیر شد .   در راستای  پیگیری طرح های توسعه ای  استان   پای کار بوده  و بر سر منافع استان و مردم  سنگ‌تمام گذاشته اند.  باید این مسیر با شدت بیشتر ادامه یابد  به نظر نگارنده امسال شرایط خوبی برای جهش در توسعه استان با رمز  “وحدت مسئولان”  فراهم شده است و باید این فرصت را به نفت استان و مردم تقویت کرد. البته پنجره نقد و نقادی از سوی رسانه ها و نخبگان  نیز باید در این‌مسیر باز باشد  و مسئولان هم استقبال  کنند  وظیفه رسانه در شرایط کنونی نقد منصفانه و   امیدآفرین است..

در چند ماه اخیر مثلث همدلی متشکل از “نمایندە ولی‌فقیە، استاندار  و نمایندگان” مردم” ” باعث شدە کە چرخەهای مثلث اجرایی سە گروە “ذی‌وجود” در استان بە حرکت درآید و پروژەهای بر زمین ماندەای همانند “انتقال پروندەی مالیاتی نفت و گاز”، “نزدیک شدن بە تخقق احداث راەآهن ایلام”، “ترسیم چشم‌انداز تبدیل ایلام بە قطب نفت و گاز کشور و چیزی شبیە پارس غربی و معادل با پارس جنوبی عسلویە” ،  “ساماندهی امور اربعین و پایدار کردن اعتبارات ملی در این رابطە” و … و اهتمام بە ایجاد زیرساختهای حقوقی و مالی و پرپسەمحوری بە جای پروژەمحوری و  پرهیز از  شوآف روبان‌پارەکردن‌هایی کە مردم از تکرار آنها خستە شدەاند و گاە در خاطرەی  خود چە بسیار پروژەهایی را دیدەاند کە چند باره و مجددا افتتاح شدەاند و دستمایەی مزاح مردم و رسانەها و … می  شدند..

نکتەی  مهم

برخی مدیران خستە و جاماندە و واماندە کە هنوز هم تعارف کردن و مشمول مرور زمان کردن انجام امور و سیاسی‌کاری و لابی‌بازی را تنها عامل بقای خود می‌دانند و پست شدن در ازای در پست ماندن را بر هر چیزی ترجیح می‌دهند، توان درک تغییر نگاە مدیریت ارشد استان و دولت خدمتگزار  از روزمرەگی و روزمردگی بە کلان‌نگری را ندارند. از استاندار محترم بە عنوان مطالبەای عمومی درخواست تغییر این خیل خستە و ورود مدیران توانمند را داریم. ریاست محترم جمهوری دور جدید تغییرات با نگاه کارآمدی بیشتر دولت را آغاز کرده است می طلبد استاندار ایلام نیز حاشیه امن مدیران‌ منصوب در این دولت را نیز  بر دارد و هر مدیری که توان همراهی با توسعه استان را ندارد در اولین فرصت عزل شود.