معاون پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام، گفت: در طول يک سال گذشته، ۲۲ دوره آموزشي مهارت‌افزايي براي دانشجويان با حضور مدرسان صاحب‌نظر در دانشگاه ايلام برگزار شده است.      ایلام نو / به گزارش روابط عمومي، دکتر «عليرضا تاب» معاون پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام در جريان جلسه هم‌انديشي و برنامه‌ريزي پيرامون توانمندسازي و مهارت‌افزايي دانشجويان دانشگاه […]

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام، گفت: در طول يک سال گذشته، ۲۲ دوره آموزشي مهارت‌افزايي براي دانشجويان با حضور مدرسان صاحب‌نظر در دانشگاه ايلام برگزار شده است.

     ایلام نو / به گزارش روابط عمومي، دکتر «عليرضا تاب» معاون پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام در جريان جلسه هم‌انديشي و برنامه‌ريزي پيرامون توانمندسازي و مهارت‌افزايي دانشجويان دانشگاه ايلام که صبح روز يک‌شنبه ۲۵ شهريور ماه ۱۴۰۳ در محل سالن فرزانگان برگزار شد، با اشاره به اهميت بالاي مهارت‌آموزي و همچنين ارتباط مستقيم آن با افزايش اشتغال، گفت: دانشجو بايد در دانشگاه در کنار يادگيري دروس نظري، مهارت لازم را براي ورود به اجتماع و بازار کار کسب کند، که اين مهم در برنامه‌هاي وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

دکتر تاب  افزود: عمده دانشجو‌يان در دانشگاه‌هاي کشور نظريه پرداز تربيت شده و اغلب با مفاهيم علمي رشته مطالعاتي مربوطه رشد مي‌کنند، و فاقد هرگونه مهارت هستند، حتي اين امر در رشته‌هاي فني و مهندسي نيز مشاهده مي‌شود.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام يادآور شد: برگزاري اين نشست در راستاي افزايش مهارت‌هاي دانشجويان  در رشته هاي مختلف است، که از حسن همکاري اداره کل آموزش فني و حرفه‌اي استان ايلام کمال سپاس و امتنان را دارم.

در ادامه دکتر «بهروز بياتي» مدير دفتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ايلام، با اشاره به اينکه  مهارت‌افزايي در زندگي فردي و دوران تحصيل، احتمال موفقيت را افزايش مي‌دهد، بيان داشت: ضروري است در هر مرحله‌اي از زندگي شغلي يا فردي، به مقوله مهارت‌افزايي توجه ويژه صورت گيرد.

وي افزود: امروزه همگان به دنبال راهي براي افزايش درآمد خود هستند و اين موضوع در جوانان و همچنين قشر تحصيلکرده بيش از پيش به چشم مي‌خورد.

دکتر بياتي با اشاره به اينکه دانشجويان به اهميت کسب مهارت‌افزايي در دوران دانشجويي پي برده‌اند، تصريح کرد: نکته‌ي حائز اهميت دقيقاً همين جاست، که اين دوران بهترين زمان براي يادگيري هر گونه مهارتي است،  زيرا در اين زمان  ذهن انسان از خلاقيت و کارکرد خوبي برخودار است و آمادگي برنامه‌ريزي براي آينده‌ي شغلي فرد را نيز داراست.

 مدير دفتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه، ادامه داد: دانشگاه ايلام با انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل آموزش فني و حرفه‌اي استان ايلام درصدد است، گامي مهم در جهت ارتقا مهارت‌افزايي و ايجاد اشتغال پايدار در بين فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بردارد.

دکتر بياتي خاطر نشان کرد: در امور طرح و توسعه اولين قدم براي کسب مهارت‌افزايي اين است که مهارت‌ها را به ‌خوبي شناسايي شده و در پي کسب آن قدم‌هاي اساسي برداشت و به آموزش‌هاي عملي پرداخت.

مدير دفتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه، گفت: با وجود اينکه مهارت‌هاي مورد نياز به دو دسته‌ي تخصصي و عمومي تقسيم مي‌شوند، ضروري است در کنار آموزش‌هاي دانشگاهي، فارغ‌التحصيلان در قالب دوره‌هاي آموزشي مختلف که توسط اداره کل آموزش فني و حرفه‌اي با همکاري دانشگاه ايلام برگزار مي‌شود، شرکت کرده و به افزايش سطح مهارتي خود بپردازند.

وي به اهميت برگزاري دوره‌هاي مهارت‌افزايي پرداخت و عنوان کرد: برگزاري  اين دوره‌ها مي‌تواند در راستاي افزايش شانس اشتغال، کاهش فاصله مهارت، پاسخ مثبت به تغييرات بازار کار و ارتقا رضايت شغلي  بسيار مثمر ثمر باشد.

در ادامه اين نشست آقاي «علي اصغر رشنوادي» رئيس مرکز آموزش فني و حرفه اي شماره ۱۲ شهرستان ايلام، گفت: ضروري است دانشگاه‌ها  دانشجويان خود را بر اساس نيازهاي واقعي بازار کار تربيت کنند تا پس از فارغ‌ التحصيلي براي ورود به بازار کار دچار مشکل نشوند.

وي بر لزوم مهارت آموزي دانشجويان در حين تحصيل تاکيد کرد و گفت: بعضاً بي‌توجهي نسبت به کسب مهارت‌هاي شغلي مورد نياز بازار باعث شده تا نرخ بيکاري در فارغ التحصيلان بيشتر شود در حالي که مهارت آموزي مي تواند ضمن آشنايي با محيط کسب و کار ورود فارغ التحصيلان به بازار را تسهيل و آينده شغلي آنها را تضمين کند.

 رئيس مرکز آموزش فني و حرفه اي شماره ۱۲ شهرستان ايلام ادامه داد: در سال هاي اخير در اين راستا با توجه به تعامل خوبي که بين دانشگاه  ايلام و اداره کل آموزش فني و حرفه اي انجام شده است خوشبختانه اين بستر فراهم شده است تا فارغ‌التحصيلان با مراجه به اين کارگاه ها علاوه بر بار علمي  سطح ميزان عملي خود را افزايش دهند.

رشنوادي  خاطر نشان کرد: در حال حاضر ميزان ۷۵ درصد از مراجعين به مراکز فني و حرفه‌اي جهت افزايش سطح مهارتي خود را فارغ‌التحصيلان دانشگاه  تشکيل مي‌دهند.