✔️باید سریعا برای تخلیه زوار و عبور از مرز تدبیر لازم اندیشیده شود. 🔹حیدر داودی ایلام نو / از چندی پیش استاندار و مسئولان محلی، همە و در حد بودجە و اختیارات و وسع خود، توانستند وضعیتی مناسب را برای پذیرایی و تردد زوار عزیز اربعین فراهم کنند بە نحوی کە مشکلات در استان ایلام […]

✔️باید سریعا برای تخلیه زوار و عبور از مرز تدبیر لازم اندیشیده شود.

🔹حیدر داودی ایلام نو / از چندی پیش استاندار و مسئولان محلی، همە و در حد بودجە و اختیارات و وسع خود، توانستند وضعیتی مناسب را برای پذیرایی و تردد زوار عزیز اربعین فراهم کنند بە نحوی کە مشکلات در استان ایلام و مرز مهران حداقلی است اما عدم وجود زیرساخت‌های کنترلی، تاسیساتی، تجهیزاتی، عمرانی و … بە نحوی کە جوابگوی تردد این همە زوار بزرگوار باشد نیست و باعث تجمع زوار در مرز مهران و مسیرهای منتهی به مهران شدە است و احتمالا در روزهای آینده خیل مشتاقان کربلای معلی بیشتر و بیشتر خواهد شد و قطعا مدیریت این وضعیت سخت و نیازمند اختیارات ویژه است.
🔹سال هاست رسانه ها و نخبگان استان به عدم تکمیل زیرساخت های استان و به ویژه مسیرهای مواصلاتی به مهران هشدار می دهند ولی گوش شنوایی نیست.
🔹بیش از ۱۰ سال است ایلام و مرز مهران مسیر اصلی عبور زوار است و هنوز ۸۵ کیلومتر مسیر ایلام به مهران تکمیل نشده است و عادت کرده ایم و می بینیم هر سال یک ماه قبل از اربعین مسئولان استانی یادشان‌می اید که باید برای تکمیل زیر ساخت های اربعین تلاش کنند و….

🔹طبیعتا مهران، مطمئن‌ترین و امن‌ترین و مطلوبترین مسیر برای تردد زوار است و بە همین دلیل مردم ایلام در حال و آیندە از این موضوع استقبال می‌کنند و شایسته ترین میزبان ها هستند و می‌بایست این پتانسیل و سرمایەی اجتماعی استان، بە هر نحو ممکن حفظ شود.
🔹حفظ این سرمایەی بزرگ، خواست همەی ایلامیان است.
🔹اما امورات ترخیص زوار در مرز مهران هم‌اکنون و بە دلیل ناتوانی عراقی ها، بە کندی صورت می‌گیرد و قطعا ماندن زوار در مرز و شهر مهران کە در حدود بیست سی برابر جمعیت شهری مهران و یا بە عبارتی ظرفیت شهر است، طبیعتا از نظر مدیریت شهری و سیاسی-انتظامی اگر خوب مدیریت نشود می‌تواند بە عنوان نقطەای بحرانی تلقی شود.

🔹حل این بحران، از توان استان و اختیارات قانونی استان و شخص استاندار خارج است یا باید شخص وزیر کشور در مهران‌مستقر و راسا تصمیم گیری نماید و یا
اختیارات لازم بە استاندار ایلام دادە شود کە با توجە بە وضع موجود و عنایت بە این مهم کە مدارک زوار ایرانی بە نحو مطلوب کنترل شدە و تردد آنها، عمدتا تبعات را در پی نخواهد داشت صورت گیرد.

🔹به هر حال ازدحام جمعیت در شهر مهران با دمای حدود ۵۰ درجه قابل تحمل نیست و در حال حاضر و نگارش این یادداشت همه مسیرهای منتهی به مهران تقریبا قفل و ساعت هاست زوار داخل خودروها محبوس شده اند. باید سریعا برای تخلیه زوار و عبور از مرز تدبیر لازم اندیشیده شود.