مدیرکل امور عشایر استان ایلام خبرداد: بهره برداری از ۳۰ طرح عشایر به مناسبت دهه مبارک فجر مدیرکل امور عشایر استان ایلام تاکید کرد: نقش بی بدیل عشایر استان در رونق اقتصادی و امنیت مرزها مدیرکل امور عشایر استان ایلام خبرداد: سه هزارمیلیارد تومان، ارزش سالانه تولیدات عشایر استان مدیرکل امور عشایر استان ایلام همزمان […]

مدیرکل امور عشایر استان ایلام خبرداد: بهره برداری از ۳۰ طرح عشایر به مناسبت دهه مبارک فجر مدیرکل امور عشایر استان ایلام تاکید کرد: نقش بی بدیل عشایر استان در رونق اقتصادی و امنیت مرزها مدیرکل امور عشایر استان ایلام خبرداد: سه هزارمیلیارد تومان، ارزش سالانه تولیدات عشایر استان

سه مشکل عمده مدیر کل امور عشایری استان ایلام / آغاز عملیات اجرایی خرید دام زنده از دیروز

مدیرکل امور عشایر استان ایلام همزمان با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گزارشی از فعالیت های این اداره کل ارائه کرد. فرشاد یاسمی ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر گفت: عشایر در زمینه سازی انقلاب اسلامی، پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند و امروز هم در عرصه اقتصادی با افزایش روزافزون تولیدات دامی و کشاورزی به فرموده مقام معظم رهبری در راستای رونق اقتصادی کشور فعالیت دارند و با این کار بزرگ تبعیت محض خود را به ولایت و رهبری آشکار و اثبات کردند.

وی با اشاره به ظرفیت‌ های ارزشمند اقلیمی و جغرافیایی استان افزود: با هدف بهره برداری از توانمندی ها و قابلیت های این خطه از کشور عزیزمان همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بهره برداری از ۳۰ طرح عشایر در استان ایلام آغاز شده است

وی اظهار داشت: از جمله طرح‌های قابل افتتاح و کلنگ زنی می توان به واگذاری پنل های خورشیدی، ایجاد و بهبود راه‌های دسترسی برای ایلات و عشایر، طرح‌های اشتغالزایی، برنامه‌های فرهنگی و… اشاره کرد.

 وی اضافه کرد: برپایی سیاه چادر در محل راهپیمایی ۲۲ بهمن و برنامه هایی هم چون موسیقی و رقص محلی و حضور بیش از ۳۰۰ نفر از عشایر با لباس محلی و …. از جمله برنامه های این اداره کل در روز مراسم بوده است

مدیرکل امور عشایر استان ایلام حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی را در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران را از دیگر فعالیت های این اداره کل برای معرفی توانمندی های عشایر استان برشمرد و تاکید کرد: عشایر با تولیدات خود در تنطیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت ارز و تنظیم گلوگاه های اقتصادی نقش موثری را ایفا می کنند.

 وی با اشاره به این که مصوبات سفر دور اول ریاست جمهوری به استان در حوزه عشایری برای تهیه تانکر آب، ایل راه ها و پنل های خورشیدی پیشرفت خوبی داشته است بیان کرد: تا رسیدن به نقطه ایده ال برای خدمت به عشایر زحمت کش و غیور استان فاصله داریم و امیدواریم با مساعدت مسئولان کشوری و استانی، این مهم هرچه زودتر به طور شایسته تحقق یابد.

 وی هر چادر عشایری را یک سنگر دفاعی و یک کارگاه تولیدی برای کشور توصیف و تشریح کرد: جمعیت عشایری با ۶۰ هزار نفر ۱۱ درصد جمعیت استان ایلام را تشکیل می‌دهد که نقش مهمی در امنیت مرزها و تولید دارند.

 مدیرکل امور عشایری استان تصریح کرد: جمعیت دامی عشایر استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام است و این رقم نشان دهنده نقش با ارزش عشایر در اقتصاد استان و کشور است چرا که علاوه بر تامین نیازهای جامعه، در رشد اقتصادی استان نیز موثر هستند.

 وی در خصوص تولیدات عشایر در استان گفت: جمع تولیدات عشایر استان بالغ بر ۹۵ هزار تن در سال با ارزش ۳ هزار میلیارد تومان است. این تولیدات شامل گوشت قرمز، روغن حیوانی، پشم، شیر و… است. وی ادامه داد: عشایر علاوه بر تولیدات دامی و لبنی در زمینه صنایع دستی نیز تولیداتی از جمله حصیر بافی، قالی بافی و چیت بافی دارند.

 یاسمی عنوان کرد: عشایر قشر پویا و مولد هستند که با کمترین امکانات بالاترین بازدهی را در تولید محصولات استراتژیک در بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله فراورده‌های دامی، کشاورزی، زنبورداری و صنایع‌دستی دارند.

 وی با اشاره به اهمیت حمایت از تولید ابراز داشت: یکی از این مشکلات عمده ما خرید دام مازاد عشایر استان بود که اقتصاد آن ها را تحت الشعاع قرار میداد. در همین راستا کار خرید دام در استان پس از رایزنی‌های بسیار آغاز شده است و در سال جاری با پیگیری‌های انجام شده، زمینه صادرات دام زنده از ایلام به کویت و عمان فراهم شده است.

 وی بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۵۰۰ راس دام زنده در استان صادر شده و پنج هزار راس دام زنده دیگر در حال صادرات است.

 وی تاکید کرد: هر دامدار و عشایر استان ایلام تا سقف ۵۰۰ راس دام می تواند صادرات داشته باشد و صادرات دام زنده منوط به رعایت پروتکل های مخصوص دامپزشکی است.

 این مسئول یادآور شد: یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم به سرعت شکل گرفت بحث حذف آبرسانی سیار و ایجاد شبکه های آبرسانی ثابت بود که همه مناطق عشایری طی سه سال به آبرسانی ثابت و پایدار برسد و این مسئله با جدیت از سوی اداره کل امور عشایری در حال پیگیری است. وی با اشاره به اینکه ماهانه ۵۳۶ تن آرد بین عشایر ایلام توزیع می‌شود گفت: سرانه مصرف آرد هر نفر در عشایر استان ۱۲ کیلوگرم است

مدیرکل امور عش ایری استان ایلام در خصوص ظرفیت مراتع استان ابراز کرد: مناطق گرمسیری جنوب استان ایلام با دارا بودن ۴۰۰ هزار هکتار مراتع از مهمترین مناطق سکونتگاهی عشایر در فصل زمستان است و یک هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری کوچنده از استان‌های لرستان، کرمانشاه و همدان با ۳۰۰ هزار راس دام سبک در مناطق سکونتگاهی عشایر در مناطق گرمسیری استان اتراق می کنند

وی برگزاری جلسات شورای عشایر را یکی از ظرفیت های قانونی جهت پیگیری مسائل و مشکلات جامعه عشایری دانست که می تواند به ارائه خدمات بهتر و به ارتقای وضعیت معیشت آنان کمک کند.

 یاسمی در پایان خاطرنشان کرد: قشر عشایر مشکلات و نیازمندی‌های زیادی دارندو تنها متولی پیگیری مشکلات عشایر، سازمان امور عشایری است که این سازمان به تنهایی قادر به رفع مشکلات این قشر نیست و نیازمند نگاه ویژه دولت، مجلس و مسئولان کشوری و استانی هستیم تا با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاههای اجرایی و با داشتن برنامه ریزی منسجم و حمایت از عشایر علاوه بر افزایش تولیدات دامی شاهد افزایش اشتغالزایی نیز باشیم.